Учените използват космически лъчи, за да датират най-ранните доказателства за хора в Европа
Снимка: cnn.com
CNN News | 2024-03-06 | 19:30:24

Регистрирайте се за научния бюлетин на Wonder Theory на CNN. .

Каменни инструменти, открити в кариера в Украйна, са принадлежали на древни хора, които са ги използвали преди повече от милион години, според ново изследване.

Новият анализ на датирането на артефактите разкрива най-ранното известно присъствие на хоминини в Европа, каза Роман Гарба, археолог от Чешката академия на науките в Прага. Първите хора, населили Европа, са си проправили път от изток на запад, се казва още в доклада.

Първоначалното датиране на археологическия обект Королево, открит през 1970 г., предполага, че той е бил използван повече от 800 000 години. Археолозите са открили 90 000 каменни сечива от мястото, което се намира близо до югозападната граница на Украйна с Унгария и Румъния.

За да определи по-точно възрастта на каменните инструменти в най-долния археологически слой, екипът използва сравнително нов метод за датиране, който включва анализ на радиоактивни частици в минерални зърна, които са произведени от космически лъчи - заредени частици, които пътуват през космоса и падат върху Земята .

„Това е като космически часовник, който отприщва човешката история“, каза Гарба, водещ автор на изследването, публикувано в сряда в списание Nature.

Поливът от радиация, докато космическите лъчи взаимодействат с атмосферата, може да проникне в скалата, създавайки космогенни нуклиди или изотопи. Учените измерват скоростта на разпадане на тези нуклиди, за да определят колко дълго откритата преди това скала е била защитена от космогенни нуклиди, след като са били заровени под повърхността на Земята, където изотопите не могат да се образуват.

Колегите на Гарба измерват два нуклида, алуминий-26 и берилий-10, открити в кварцови зърна от седем камъчета, открити в същия слой като каменните инструменти. Използвайки два метода на изчисление, изследователите определиха, че са на 1,4 милиона години.

„Много е сложно да се обработят пробите“, каза Гарба. „Имате нужда от два до три месеца ежедневна работа, за да смилате, почиствате и отделяте пробата.“

Ранните хоминини в Европа

Не са открити човешки вкаменелости на открития обект - изложените условия затрудняват запазването на вкаменелости. Почвата също е кисела, което може да ускори разлагането на артефактите, каза Гарба.

Не е ясно какъв вид ранен човек би обитавал мястото по това време, но проучването предполага, че това би бил Homo erectus. Учените смятат, че изчезналият вид е първият хоминин, който е напуснал Африка и ходи с напълно изправена походка.

Най-ранните човешки вкаменелости, открити в Европа, са от мястото на Атапуерка в Испания и датират отпреди 1,1 милиона години, според проучването. В Грузия се смята, че човешки вкаменелости, открити близо до Дманиси, са на 1,8 милиона години.

Вече сигурно датираните каменни столове от мястото Королево запълват „празнина в ранното присъствие на хоминини в Европа както във времето, така и в пространството“, каза Бриана Побинър, палеоантрополог в Националния природонаучен музей Смитсониън във Вашингтон, окръг Колумбия, която беше участват в изследването.

Откритието предполага, че поне едно разпространение на хоминини в Европа е било от изток на запад - и че хоминини могат да обитават по-високи географски ширини на Северна Европа, преди да колонизират Южна Европа. „Разбира се, не можем да знаем дали това е временно нахлуване в тази област или по-постоянна миграция, без повече данни от повече сайтове“, каза тя.

„За щастие хоминините са оставили своите визитни картички – каменни инструменти, а понякога и заклани животински кости – разпръснати из пейзажа като солидно доказателство за тяхното присъствие.“

Изследователският екип също така разгледа климата и местообитанието на района през последните 2 милиона години. Изследователите открили, че по-топъл, междуледников период, когато температурите биха били по-високи от днешните, съвпада с възрастта на каменните инструменти. Гарба каза, че данните за цветен прашец предполагат горска екосистема.

Королево би било привлекателно за древните хора, защото е близо до река Тиса, която води до Дунав, и е имало леснодостъпен източник на твърда скала за чупене на каменни инструменти, каза Гарба.

Гарба и колегите му заявиха, че се надяват да продължат разследването на Королево.
Войната на Русия в Украйна обаче затрудни разкопките и достъпа до артефакти от мястото, добави той.

Източник: cnn.com