Ядрени оръжия в космоса или нищо ново? Науката зад разузнавателната лудост около руско оръжие
Снимка: nbcnews.com
NBC News | 2024-02-15 | 18:15:51

Очевидният стремеж на Русия да създаде ядрено космическо оръжие предизвика лудост във Вашингтон и повдигна вълна от въпроси сред цял свят от учени и експерти .

С оскъдните подробности, публикувани от брифингите на Конгреса, не е ясно какъв точно вид оръжие може да преследва Кремъл и колко лошо би било за Запада, ако президентът Владимир Путин разположи едно.

Това може да е тревожна ескалация на военните действия, напомняща за най-напрегнатите дни от Студената война, или по-малко значимо развитие, чието разкритие може да произтича от по-земни вътрешни проблеми, отколкото възможността за ядрени война в космоса.

„Ние знаем много малко и коментарите досега са много, много загадъчни“, каза Бледин Боуен, доцент в английския университет в Лестър и автор на „ Original Sin: Power, Technology and War in Outer Space.”

Трима източника, запознати с въпроса, казаха на NBC News, че Русия разработва ядрено космическо оръжие, предназначено да насочва към американски спътници. Това оръжие все още не е в действие, казаха източниците, но разузнавателните данни са били достатъчни, за да накарат конгресмена Майк Търнър, председател на комисията по разузнаване в Камарата на представителите, да поиска от Белия дом да разсекрети информацията за неназована „сериозна заплаха за националната сигурност“.

Основното известно неизвестно, поне публично, е дали това е базирано в космоса ядрено оръжие в най-конвенционалния смисъл на термина - ядрени бойни глави, атомни реакции, облаци гъби. Или ако, както подозират много експерти, това е сателит с ядрено захранване, носещ електронни оръжия, който може да причини хаос на Земята, като осакатява сателити, управляващи всичко - от прогноза за времето и телефонни обаждания до войни и глобална икономика.

Ако е първото — действителни космически ядрени оръжия — това би било нарушение на Договора за космоса на ООН от 1967 г. Една от неговите клаузи гласи, че на страните не е разрешено да „поставят ядрени оръжия или други оръжия на масово унищожение в орбита или върху небесни тела, или разполагането им в космическото пространство по някакъв друг начин. орбитата би била толкова опасна: една страна може да изхвърли ядрена бомба от небето с много малко предупреждение. Източниците казаха, че въпросната руска технология е предназначена за насочване към американски спътници, нещо, което според експерти Русия - и други ядрени сили - са повече от способни да направят, използвайки междуконтинентални балистични ракети или ICBMs, изстрелвани от земята.

Въпреки това, действителното разполагане на ядрени оръжия в орбита „ще бъде нова ескалираща стъпка от Руската федерация, която вече е нарушила много договори за контрол на въоръженията“, каза Мариана Буджерин, старши научен сътрудник в проекта по управление на атома, част от Харвардското училище Кенеди. „Това би било поставяне на ядрено оръжие в космоса – където не е имало такова преди.“

Други експерти, четейки между редовете на докладите, смятат, че тази оръжейна система ще бъде ядрена задвижван, а не ядрено въоръжен. Имаше също така спекулации, че всичко това е свързано с класифициран руски сателит, наречен Космос 2575, изстрелян миналата седмица.

Всичко това казано, почти нищо от тези технологии или концепции не са нови.

Както САЩ, така и Съветският съюз разработиха и тестваха антисателитни оръжия или ASAT по време на Студената война. И двете редовно са използвали ядрена енергия в космоса.

Още през 1959 г. САЩ започнаха да разработват противосателитни ракети, страхувайки се, че Съветите може да са на път да направят същото. Това кулминира в тестовото изстрелване от изтребител F-15 през 1985 г., освобождавайки полезен товар на 36 000 фута, който изхвръкна в орбита и унищожи американски спътник, който се разграждаше, според Музея на военновъздушните сили на САЩ.

Между 1969 и 1975 г. Вашингтон успя да „сглоби“ антисателитна система, която използва съществуващи ядрени ракети в режим на „директно издигане“, за да унищожава цели в космоса, според документ, публикуван през 2000 г. от Air University Press на ВВС .

По отношение на ядрената енергия, а не на ядрените оръжия, Вашингтон също за първи път постави в орбита сателит с ядрено захранване през 1961 г. Съветите разработиха и внедриха подобна технология, която захранваше много от сателитите му през този период.

Това далеч не е без рискове, както показва историята.

През 1978 г. съветски ядрен сателит се повреди, падна от небето и докато изгоря обсипа Северна Канада с радиоактивни отломки.

Това, което изглежда все още не е разработено или поне публично разкрито, е нещо, което прави всички тези неща наведнъж: руски сателит с ядрена енергия, носещ оръжие.

Ако САЩ разполагат с „разузнаване, което не е за развитие, а за действителните планове за разполагане, тогава, да, това е ново развитие,” каза Budjeryn.

Сателит с ядрено гориво може да е в състояние да носи мощен заглушител, който може да блокира широк спектър от комуникации и други сигнали за продължителни периоди на време, според техническо есе от 2019 г. в The Space Review, онлайн публикация, широко разпространена сред експерти след новините от тази седмица.

Боуен от университета в Лестър каза, че такъв дизайн би бил „наистина скъп“ и „просто чака проблемът да се обърка, за да има ядрена екологична катастрофа в орбита“.

В крайна сметка той и Budjeryn казаха, че нито една от тези технологии не е нова, въпреки че действителното й внедряване без съмнение ще се разглежда като ескалация.

“ За мен е доста странно, че това сега предизвиква такива вълни“, каза той, отбелязвайки, че Русия е била в състояние да внедри тази технология „от много, много дълго време“. Той добави: „Предпочитате да не виждате повече ядрени материали в орбита, но ако го направят, от гледна точка на сигурността това не е толкова голяма работа.“

Той и други се запитаха дали оповестяването на информацията може да е повече за политика, отколкото за военна заплаха.

„Конгресмените правят тези неща по различни причини“, каза той. „Дали става въпрос за опит да извлечем повече информация от Пентагона или за опит да вкараме Русия в новините? Не знам.“

Това със сигурност е гледката от Москва.

„Очевидно е, че Белият дом се опитва, чрез кука или измамно, за да подтикне Конгреса да гласува законопроекта за отпускане на пари“, каза говорителят на Кремъл Дмитрий Песковин, очевидно препратка към натиска за нова помощ за Украйна, на която конгресменът Търнър е виден защитник. „Ще видим към какви трикове ще прибегне Белият дом.“

Други предполагат, че това може да е отклонение от другата страна.

Източник: nbcnews.com