Японски космически кораб кацна на Луната
Снимка: ft.com
Financial Times | 2024-01-19 | 20:24:34

Японски космически кораб кацна на Луната

Япония кацна малък космически кораб на Луната, присъединявайки се към елитен клуб, постигнал това постижение, но проблем с мощността застрашава способността му да изучава лунната повърхност.

Използвайки прецизна технология, кацането на 2,4-метровия лунен апарат направи Япония петата нация, извършила успешно меко кацане на космически кораб след Съветския съюз, САЩ, Китай и отскоро Индия.

Japan Aerospace Агенцията за изследване (Jaxa) потвърди комуникацията с космическия кораб, но каза, че не е в състояние да генерира слънчева енергия. Проблемът с мощността застрашава способността му да изучава лунната повърхност и да търси улики за произхода на Луната.

Мисията, която се разработва от десетилетия, следва поредица от неуспехи за плановете на Япония за изследване на космоса въпреки нарастването на инвестициите и по-задълбоченото сътрудничество със САЩ и други съюзници за противодействие на амбициите на Китай.

През март миналата година най-новата ракета на Япония, H3, получи заповед за самоунищожение след повреда на двигателя малко след изстрелването й, докато офертата на частната изследователска компания ispace да постигне първата в света комерсиална кацането на Луната се провали през април.

Космическият кораб на Jaxa, известен като Smart Lander за изследване на Луната (Slim), кацна на лунната повърхност около 12:20 сутринта токийско време в събота след 20-минутно спускане. Известен като „Лунен снайперист“ заради използването на технология за прецизно кацане, корабът се насочи към зона за кацане от само 100 метра в сравнение с площ от десетки километри при предишни лунни мисии.

След почти два часа Jaxa потвърди успеха на кацането, като същевременно обяви проблема със захранването. Агенцията каза, че в момента Слим използва своята вградена батерия, която се очаква да издържи само „няколко часа“, за да изпрати данни за кацане на Земята.

Но кацането „проправя пътя за достъп до повърхността на Луната“, което ще позволи на Япония да „сподели своя опит чрез международно сътрудничество“, каза Хироши Ямакава, президент на Jaxa.

„Мекото“ кацане имаше за цел да позволи на космическия кораб Slim да се разположи на борда инструменти и роувъри за изследване на лунната повърхност, което би могло да предложи на учените жизненоважни улики за произхода и състава на Луната.

Преди кацането Джеймс Блейк, научен сътрудник в Центъра за осъзнаване на космическата област към Университета на Уоруик, каза: „Slim е вълнуваща мисия, която има за цел да усъвършенства техниките за прецизно кацане, проправяйки пътя напред за бъдещето космически кораби да кацат точно там, където трябва. Изследването на Луната и нашите планетарни съседи може да ни даде достъп до повече парчета от пъзела, който е Вселената. ракета, навлизаща в лунна орбита на 25 декември.

Голямото четене От архива: Новото състезание за кацане на Луната

Използвайки многолентова спектрална камера, учените се надяваха, че Слим ще може да изследва състава на скали, които могат да помогнат на учените да открият произхода на Луната.

Kazuto Saiki, професор в университета Ritsumeikan, който разработи спектралната камера, каза, че технологията за прецизно кацане също ще бъде от решаващо значение за проекта Artemis на НАСА.

Програмата на Американската космическа агенция има за цел да приземи астронавти близо до южния полюс на Луната. Кратерите в постоянна сянка на полюсите може да съдържат големи резервоари от лед, предлагащи огромен потенциал за научни открития, но също така създаващи значителни навигационни проблеми за осигуряване на безопасно кацане и операции.

Въпреки ожесточената глобална конкуренция за достигане до Луната, лунната мисиите се оказаха трудни. Опитът на частния оператор Astrobotic Technology миналата седмица да приземи американския космически кораб Peregrine One на Луната приключи след повреда в задвижването, което доведе до загуба на гориво. Израелският спускаем апарат Beresheet се разби през 2019 г. Седем държави са извършили твърди кацания на Луната.

Източник: ft.com