2 години от отварянето на телескопа Джеймс Уеб, ето какво ни научи за Вселената
Снимка: euronews.com
Euro News | 2024-01-08 | 21:16:24

2 години от отварянето на телескопа Джеймс Уеб, ето какво ни научи за Вселената

На 8 януари 2022 г. телескопът Джеймс Уеб разгърна огледалото си за първи път. Две години по-късно ни показа неща във Вселената, които не сме виждали досега.

Нашето невъоръжено око никога няма да може да види това, което вижда телескопът: пътувайки през светлината и космоса, Джеймс Уеб от НАСА може да види произхода на Вселената - нещо, което умовете ни трудно могат да схванат.

>

Работейки като машина на времето, този мощен телескоп ни показа далечни галактики, смъртта на звезди и атмосферата на планети извън нашата слънчева система, дарявайки на учените и цялото човечество нови спиращи дъха изображения от космоса.

В събота, 8 януари 2022 г., новият космически телескоп Джеймс Уеб на НАСА за първи път отвори огромното си огледало.

Екзопланетната мисия на ЕКА Хеопс открива рядка звездна система на 100 светлинни години от Земята

Това беше последната стъпка в разгръщането на обсерваторията, разположена на 1,6 милиона км от Земята.

Последната част от 6,5-метровото огледало се завъртя на място по команда на контролера на полета, завършвайки разгъването на телескопа.

От този момент Джеймс Уеб промени начина, по който гледаме на космоса. Това са едни от най-зашеметяващите снимки, публикувани досега, и какво ни научи за вселената, която досега оставаше недостъпна.

По-задълбочен поглед към Стълбовете на Сътворението

Телескопът Джеймс Уеб засне изключително детайлно емблематичните Стълбове на Сътворението - за първи път станали известни чрез изображения, направени от телескопа Хъбъл на НАСА през 1995 г. - където нови звезди се формират в плътни облаци от газ и прах.

Триизмерните стълбове изглеждат като скални образувания, но са много по-пропускливи. Тези колони са съставени от хладен междузвезден газ и прах, които понякога изглеждат полупрозрачни в близка инфрачервена светлина.

Въз основа на изображения, направени през 1995 г. и 2014 г., новият изглед на Уеб за стълбовете на сътворението ще помогне на изследователите да обновят моделите си на образуване на звезди чрез идентифициране на много по-прецизен брой новообразувани звезди, заедно с количествата газ и прах в региона.

С течение на времето те ще започнат да изграждат по-ясно разбиране за това как звездите се формират и избухват от тези прашни облаци в продължение на милиони години.

На 28 октомври 2022 г. НАСА пусна второ изображение на Стълбовете на Сътворението, този път както се вижда от средноинфрачервения инструмент на Webb (MIRI). И това е натрапчиво - по думите на НАСА, това изключително прашно изобразяване го прави едновременно мрачен и "смразяващ".

Това е така, защото докато средната инфрачервена светлина е специализирана в уточняването къде има прах, при тези дължини на вълната повечето от околните звезди не са достатъчно ярки, за да се появят.

„Вместо това, тези надвиснали стълбове с оловен оттенък от газ и прах блестят по краищата си, намеквайки за дейността вътре,“ .

Хиляди нови звезди в мъглявината Тарантула< /h2>

В изображенията, публикувани от НАСА през септември 2022 г., мъглявината 30 Doradus може да се види показана в целия си блясък.

Наричана мъглявината Тарантула, тя е любима на астрономите, изучаващи звездообразуването, като един от най-големите и най-ярки региони на звездообразуване в галактиките, най-близки до нашия Млечен път.

Тарантулата Мъглявината се намира на 161 000 светлинни години в галактиката Големия Магеланов облак. Получава името си от дългите прашни нишки, наподобяващи крака на паяк в по-стари изображения.

Телескопът Джеймс Уеб обаче улавя звездната детска стая с нови нива на яснота, демонстрирайки десетки хиляди никога досега- вижда млади звезди, които преди са били обвити в космически прах.

Емблематична галактика фантом

Това зашеметяващо изображение е на така наречената галактика фантом (M74). Способността на Уеб да улавя по-дълги дължини на вълните на светлината позволява на учените да определят звездообразуващите региони в галактики като тази.

Това изображение разкрива маси от газ и прах в галактичните рамена и плътен клъстер от звезди в основата си.

Телескоп Евклид: Мисията на „тъмната вселена“ на ESA изпраща зашеметяващи първи изображения на далечни галактики

Първо директно изображение на далечна екзопланета

НАСА публикува безпрецедентни наблюдения на планета отвън нашата слънчева система, използвайки мощния инфрачервен поглед на космическия телескоп Джеймс Уеб, за да разкрие нови подробности, които наземните телескопи не биха могли да открият.

Изображението на екзопланетата HIP 65426 b, газов гигант около шест до 12 пъти по-голяма от масата на Юпитер, е първият път, когато телескопът Webb прави директно изображение на планета извън слънчевата система.

„Това е трансформиращ момент не само за Webb, но и за астрономията като цяло“, каза Саша Хинкли, доцент по физика и астрономия в Университета на Ексетър в Обединеното кралство, който ръководи тези наблюдения.

Правенето на директни изображения на екзопланети е предизвикателство, защото звездите са много по-ярки от планети, казва НАСА.

РЕКЛАМА Телескопът "Джеймс Уеб" на NASA разглежда най-подробно досега атмосферата на екзопланета

Разположен на 355 светлинни години от Земята, HIP 65426 b е на около 15 до 20 милиона години в сравнение с нашата Земя на 4,5 милиарда години.

Тя е 100 пъти по-далеч от звездата-домакин, отколкото Земята е от Слънцето, така че е достатъчно отдалечена от звездата, за да може Уеб лесно да отдели планетата от звезда в изображението. Но също така е повече от 10 000 пъти по-слаба от своята звезда-домакин в близката инфрачервена област и няколко хиляди пъти по-слаба в средната инфрачервена област.

„Получаването на това изображение беше като копаене за космическо съкровище,“ каза Арин Картър, постдокторант в Калифорнийския университет, Санта Круз, който ръководи анализа на изображенията.

„Първоначално всичко, което можех да видя, беше светлина от звездата, но с внимателна обработка на изображенията успя да премахне тази светлина и да разкрие планетата".

JUICE: Ще открие ли тази сонда на ESA живот на ледените луни на Юпитер?

Юпитер и неговите луни, каквито не сте ги виждали досега

Учените от НАСА също публикуваха нови снимки на най-голямата планета в Слънчевата система, описвайки резултатите като „доста невероятни“.

Телескопът „Джеймс Уеб“ направи снимките през юли 2022 г., улавяйки безпрецедентни гледки към северната и южната част на Юпитер светлини и въртяща се полярна мъгла. Голямото червено петно ​​на Юпитер, буря, достатъчно голяма, за да погълне Земята, се откроява ярко наред с безброй по-малки бури.

Една широкообхватна снимка е особено драматична, показваща бледите пръстени около планетата, както и два малки луни на фона на блестящи галактики.

„Никога не сме виждали Юпитер като този. Всичко е доста невероятно“, каза планетарният астроном Имке де Патер от Калифорнийския университет в Бъркли, който помогна да ръководи наблюдения.

„Наистина не очаквахме да бъде толкова добро, честно казано“, добави тя в изявление.

Инфрачервените изображения бяха изкуствено оцветени в синьо, бяло , зелено, жълто и оранжево, според американско-френския изследователски екип, за да се откроят характеристиките.

РЕКЛАМАЮпитер и неговите луни, каквито не са виждани досега: НАСА разкрива нови изображения от телескопа Джеймс Уеб

Други открития: Как се променя Галактиката Колелото на количките

Само седмици след като друга партида изображения, заснети от екипа на Джеймс Уеб, ни показаха галактиката Колелото на количките в по-голяма дълбочина, новите изображения от Уеб ни отведоха още една стъпка напред в разбирането ни за Вселената, като ни показва какво се случва, след като две галактики се сблъскат.

Надничайки през космическия прах, създаден от сблъсъка с инфрачервените си камери, телескопът ни даде снимка как се променя галактиката Колелото на количката след пробег- с друга по-малка галактика преди милиарди години.

Учените смятат, че Галактиката Колело, пръстеновидна галактика на повече от 500 милиона светлинни години от нашата планета, която дължи името си на своя ярък вътрешен пръстен и цветен външен пръстен, е била някога част от голяма спирала като Млечния път, преди друга галактика да се разбие през нея.

Целият вид на галактиката, който напомня на учените за колелото на каруца, се дължи на този високоскоростен сблъсък, според НАСА. От центъра на сблъсъка двата пръстена на галактиката се разширяват навън, създавайки тази рядка пръстеновидна форма.

Учените никога досега не са успели да видят ясно в хаоса на Галактиката Колелото и да го осмислят.

Космическият телескоп Хъбъл вече беше надникнал в галактиката, но количеството прах около галактиката Колелото попречи на телескопа да наблюдава явленията, случващи се в галактиката.

Но сега, благодарение на инфрачервените камери на телескопа Джеймс Уеб, учените могат да надникнат в яркия център на галактиката.

Европа прилича малко на Гренландия. Това може да направи намирането на извънземен живот на ледената луна на Юпитер по-лесно

За да се направи това, се създава изображение чрез комбиниране на близката инфрачервена камера на Webb (NIRCam) и средноинфрачервен инструмент (MIRI), които могат да виждат през праха и разкриват дължини на вълните на светлината, които е невъзможно да се наблюдават при условия на видима светлина.

Полученото изображение показва образуването на звезди след сблъсъка на галактиките - процес, който все още не е напълно разбран.

Яркото ядро ​​в центъра на галактиката съдържа горещ прах, казва НАСА, като най-ярките области са дом на гигантски млади звездни купове.

Това, което можете да видите на външния пръстен, от друга страна, е образуването на нови звезди.

Галактика Колелото все още преминава през промени и ще продължи да се трансформира, обещавайки да разкрие повече тайни за това как се развиват галактиките, въпреки че това може да отнеме милиарди години.

Източник: euronews.com