Астрономите откриват, че една от дузина звезди-близнаци „показва доказателства за поглъщане на планети“
Снимка: mirror.co.uk
The Mirror | 2024-03-24 | 09:55:50

Около една от 12 звезди-близнаци показва признаци на „поглъщане“ на близки планети, откри екип от международни астрономи.

Глобален

изследователски екип

използва три огромни телескопа, за да разгледа 91 двойки звезди близнаци и откри някои показани доказателства за „поглъщане“ на планети. Учените предполагаха, че звездите близнаци ще имат идентични състави, но изненадващо установиха, че около осем процента от тях се различават от другите. Разликата е в това, че една от звездите показва тенденция да „поглъща“ планети или планетарен материал в космоса.

Международният изследователски екип беше ръководен от астрономи от All Sky Astrophysics in 3 Dimensions (ASTRO 3D) – Изследователски център за върхови постижения на стойност 40 милиона долара (£20,5 милиона), финансиран от Австралийския съвет за научни изследвания (ARC) и девет сътрудничещи си австралийски университета. Техните констатации, публикувани в списание Nature, се основават на голям набор от данни, събран с 6,5-метровия телескоп Magellan и Много големия телескоп на Европейската южна обсерватория, и двата в Чили, както и 10-метровия телескоп Keck в Хавай.

Изследователят на ASTRO 3D д-р Фан Лиу, водещ автор на изследването от университета Монаш в Австралия, обясни: „Разгледахме звезди близнаци, пътуващи заедно. Те са родени от едни и същи молекулярни облаци и затова трябва да са идентични. Благодаря с този много прецизен анализ можем да видим химически разлики между близнаците. Това предоставя много убедителни доказателства, че една от звездите е погълнала планети или планетарен материал и е променила състава си."

Проучването включва и учени от Университетския колеж Корк в Ирландия, Обсерваториите Карнеги, Държавния университет в Охайо, колежа Дартмут в Съединените щати, Обсерваторията Конколи в Хънгри и Института за астрономия Макс Планк, базиран в Германия.

Притеснително е, че изследователите установиха плашещият феномен се появи в около осем процента от 91 двойки звезди близнаци, които те разгледаха. Всички тези звезди също са били в разцвета на живота си - бидейки така наречените звезди от "главната последователност" - а не звезди в последните си фази от живота като червени гиганти, което прави изследването още по-завладяващо.

„Това е различно от предишни проучвания, при които звезди в късен стадий могат да погълнат близките планети, когато звездата се превърне в много гигантска топка“, добави д-р Лиу. Въпреки че има известно място за съмнение относно това дали звездите поглъщат цели планети или поглъщат протопланетен материал, д-р Лиу подозира, че и двете са възможни.

„Сложно е“, продължи той. „Поглъщането на цялата планета е нашият предпочитан сценарий, но, разбира се, не можем да изключим, че тези звезди са погълнали много материал от протопланетен диск.“ Също така се прогнозира, че резултатите от проучването ще имат широкообхватни последици за изследването на дългосрочната еволюция на планетарните системи.

Доцент Юан-Сен Тинг, съавтор и изследовател на ASTRO 3D от Австралийския национален университет (ANU), каза: „Астрономите вярваха, че тези видове събития не са възможни. Но от наблюденията в нашето изследване можем да видим, че макар появата да не е висока, всъщност е възможно. Това отваря нов прозорец за изучаване на теоретиците на еволюцията на планетата."

Изследването е част от по-голямо сътрудничество, наречено инициатива Complete Census of Co-moving Pairs of Objects (C3PO), която има за цел да наблюдава спектроскопски пълна извадка от всички ярки съвместно движещи се звезди, идентифицирани от астрометричния сателит Gaia.

Професор Ема Райън-Уебър, директор на ASTRO 3D, каза: „Констатациите, представени тук, допринасят за общата картина на ключ ASTRO 3D изследователска тема: Химическата еволюция на Вселената. По-конкретно, те хвърлят светлина върху разпределението на химичните елементи и тяхното последващо пътуване – което включва поглъщане от звезди.“

Източник: mirror.co.uk