Изгаряща скалиста планета, два пъти по-голяма от Земята, има гъста атмосфера, твърдят учени
Снимка: apnews.com
AP News | 2024-05-08 | 17:08:33

ДАЛАС (AP) — Гъста атмосфера е открита около планета, която е два пъти по-голяма от Земята в близка слънчева система, съобщиха изследователи в сряда .

Така наречената супер Земя — известна като 55 Cancri e — е сред малкото скалисти планети извън нашата слънчева система със значителна атмосфера, обвита в пелена от въглероден диоксид и въглероден оксид. Точните суми не са ясни. Атмосферата на Земята е смес от азот, кислород, аргон и други газове.

„Това е може би най-категоричното доказателство досега, че тази планета има атмосфера“, каза Иън Кросфийлд, астроном от Университета на Канзас, който изучава екзопланети и не е участвал в изследването.

Изследването е публикувано в списанието Nature.

Супер Земя се отнася до размера на планета — по-голяма от Земята, но по-малка от Нептун. Температурите на кипене на тази планета - които могат да достигнат до 4200 градуса по Фаренхайт (2300 градуса по Целзий) - означават, че е малко вероятно на нея да има живот.

Вместо това учените казват, че откритието е обещаващ знак, че може да съществуват други подобни скалисти планети с плътна атмосфера, които може да са по-гостоприемни.

Екзопланетата на 41 светлинни години е осем пъти по-тежка от Земята и обикаля около звездата си Коперник толкова близо, че има постоянни дневна и нощна страна. Една светлинна година е близо 6 трилиона мили (9,7 трилиона километра). Повърхността му е покрита с магмени океани.

За да идентифицират състава на нейната атмосфера, изследователите проучиха наблюденията на космическия телескоп Webb преди и след като планетата премина зад своята звезда.

Те разделиха светлината, излъчвана от планетата, спрямо нейната звезда и използваха данните, за да изчислят температурата на планетата. Има доказателства, че топлината на планетата се е разпределяла по-равномерно по повърхността й – трик за парти, с който са известни атмосферите.

Газовете от нейните магмени океани може да играят ключова роля за поддържането на атмосферата стабилна. Изследването на тази супер Земя може също да даде улики за това как Земята и Марс може да са еволюирали първо с магмени океани, които след това са се охладили, казват учените.

„Това е рядък прозорец“, каза Реню Ху, планетарен учен в Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА, който участваше в изследването. „Можем да разгледаме тази ранна фаза от еволюцията на планетата.“

___

Отделът по здравеопазване и наука на Асошиейтед прес получава подкрепа от Научната и образователна медийна група на Медицинския институт Хауърд Хюз. AP е единствено отговорен за цялото съдържание.

Източник: apnews.com