Най-големият дълбоководен коралов риф до момента е картографиран от учени край атлантическото крайбрежие на САЩ
Снимка: apnews.com
AP News | 2024-01-18 | 22:10:24

ВАШИНГТОН (АП) — Учени са картографирали най-големия коралов риф дълбоко в океана, простиращ се на стотици мили от атлантическото крайбрежие на САЩ.

Въпреки че изследователите знаят от 60-те години на миналия век, че край Атлантическия океан има корали, размерът на рифа остава загадка, докато новата технология за подводно картографиране не направи възможно конструирането на 3D изображения на океанското дъно.

Най-големият досега известен дълбок коралов риф „беше точно под носа ни, чакайки да бъде открит“, каза Дерек Соуърс, океанограф в организацията с нестопанска цел Ocean Exploration Trust.

Соуърс и други учени, включително няколко от Националната администрация за океаните и атмосферата, наскоро публикуваха карти на рифа в списанието Geomatics.

Рифът се простира на около 310 мили (499 километра) от Флорида до Южна Каролина и на някои места достига 68 мили (109 километра) ширина. Общата площ е почти три пъти по-голяма от Национален парк Йелоустоун.

„Отваря очите – спира дъха като мащаб“, каза Стюарт Сандин, морски биолог от Института по океанография Scripps, който не е участвал в изследването.

Рифът е открит на дълбочина вариращи от 655 фута до 3280 фута (200 метра до 1000 метра), където слънчевата светлина не прониква. За разлика от тропическите коралови рифове, където фотосинтезата е важна за растежа, коралите толкова далече трябва да филтрират хранителните частици от водата за енергия.

Дълбоките коралови рифове осигуряват местообитание за акули, риби меч, морски звезди, октоподи, скариди и много други видове риби, казаха учените.

Тропическите рифове са по-известни на учените — и на гмуркачите с шнорхел — защото са по-достъпни. Най-голямата система от тропически коралови рифове в света, Големият бариерен риф в Австралия, се простира на около 1430 мили (2301 километра).

Соуърс каза, че е възможно в бъдеще да бъдат открити по-големи дълбоководни рифове, тъй като само около 75% от дъното на световния океан е картографирано с висока разделителна способност. Само 50% от офшорните води на САЩ са картографирани. Картите на океанското дъно се създават с помощта на сонарни устройства с висока разделителна способност, носени на кораби.

Дълбоките рифове покриват по-голяма част от океанското дъно, отколкото тропическите рифове. И двата вида местообитания са податливи на сходни рискове, включително изменение на климата и смущения от сондиране за нефт и газ, каза Ерик Кордес, морски биолог от университета Темпъл и съавтор на новото проучване.

___

Отделът по здравеопазване и наука на Асошиейтед прес получава подкрепа от Научната и образователна медийна група на Медицинския институт Хауърд Хюз. AP е единствено отговорен за цялото съдържание.

Източник: apnews.com