Новата космическа надпревара причинява нови проблеми със замърсяването
Снимка: nytimes.com
New York Times | 2024-01-09 | 13:36:21

Новата космическа надпревара причинява нови проблеми със замърсяването

Преследването на голяма надморска височина започна над Кейп Канаверал на 17 февруари 2023 г., когато изстреля ракета Falcon 9 на SpaceX. Томас Парент, изследователски пилот на НАСА, летеше с реактивен самолет WB-57, когато ракетата се издигна покрай дясното крило – оставяйки го хипнотизиран, преди да натисне дросела, за да ускори.

В продължение на около час г-н Родител се гмуркаше и излизаше от шлейфа в следата на ракетата, докато Тони Кейси, операторът на сензорното оборудване на борда на самолета, наблюдаваше неговите 17 научни инструмента. Изследователите се надяваха да използват данните, за да докажат, че могат да уловят струята на ракета и в крайна сметка да характеризират екологичните ефекти от изстрелването в космоса.

През последните няколко години броят на ракетите изстрелванията се увеличиха, тъй като търговските компании - особено SpaceX, основана от Илон Мъск - ​​и правителствените агенции изведоха хиляди сателити в ниска околоземна орбита. И това е само началото. В крайна сметка сателитите могат да станат общо един милион, изисквайки още по-голям брой изстрелвания в космоса, които биха могли да доведат до ескалиращи нива на емисии.

изключително чувствителен: Дори и най-малките промени могат да имат огромно въздействие върху него — и света под него.

Планината Пинатубо изригна през 1991 г. и изхвърли достатъчно газ серен диоксид в стратосферата, за да предизвика многогодишен период на охлаждане на Земята. Този газ създава сулфатни аерозоли, които затоплят стратосферата, като същевременно блокират топлината да удари земната повърхност. Някои учени се притесняват, че кумулативните изгорели газове от повече ракети могат да повлияят на климата по подобен начин.

Днес изгорелите газове на ракетите бледнеят в сравнение с изгорелите газове, изпускани от авиацията. Но учените са загрижени, че дори малки добавки към стратосферата ще имат много по-голям ефект. Мартин Рос, учен от The Aerospace Corporation, федерално финансирана изследователска организация в Лос Анджелис, сравни атмосферата на Земята с варел с кална вода, която се е утаила - с кал на дъното и сравнително чиста горна част. Ако добавите повече мръсотия към калното дъно, това може да остане незабелязано. Но ако добавите тази мръсотия към прозрачния връх, каза той, има вероятност да стане мътен или дори кален. стратосферата, остава несигурно. Но учените са загрижени, че черният въглерод или саждите, които се отделят от настоящите ракети, ще действат като непрекъснато вулканично изригване, промяна, която може да разруши озоновия слой и да засегне Земята отдолу.

Едно проучване дори прогнозира загуба като високи до 100 процента – по същество създавайки малка озонова дупка над Кейп Канаверал, която ще позволи на повече ултравиолетова радиация на слънцето да достигне до земята, повишавайки риска от рак на кожата, катаракта и имунни разстройства.

Проучванията разчитаха само на модели и прогнози, без данни от наблюдения. Така д-р Рос и колегите му събраха данни от изследователски полети на голяма надморска височина, които откриха локални озонови дупки в следите на совалката. Но те се излекуваха бързо и не бяха достатъчно големи, за да засегнат Кейп Канаверал - поне не при честотата на изстрелванията тогава, приблизително 25 на година.

документ, публикуван през 2022 г., показва, че саждите от ракетите са почти 500 пъти по-ефективни при нагряване на атмосферата като сажди, отделени от източници като самолети по-близо до повърхността. Това е ефектът на калния варел.

„Това означава, че когато започнем да развиваме космическата индустрия и изстрелваме повече ракети, ще започнем да виждаме, че този ефект се увеличава много бързо“, каза Елоиз Маре, доцент по физическа география в University College London и автор на изследването.

Отделно проучване, също публикувано през 2022 г., установи, че ако скоростта на изстрелване на ракети се е увеличила с коефициент 10, техните емисии биха могли да доведат до повишаване на температурите в части от стратосферата до 2 градуса по Целзий. Това може да започне да разгражда озона над по-голямата част от Северна Америка, цяла Европа и част от Азия.

Проучване, публикувано през октомври, установи, че стратосферата вече е осеяна с метали от повторно влизане в космически кораби. Той използва същата струя WB-57 на НАСА, която преследва ракетата на SpaceX миналата година, изучавайки стратосферата над Аляска и голяма част от теоретичната работа на континенталната част на САЩ

и д-р Боули, който не е участвал в изследването, твърди че процентът само ще се увеличи, като се има предвид, че човечеството е в началото на новата сателитна надпревара.

промени в това F.C.C. политика през 2022 г., но те все още не са настъпили.) И Федералната авиационна администрация оценява въздействието върху околната среда от изстрелванията на ракети на земята, но не и в атмосферата или космоса.

Това може да постави бъдещето на стратосферата в ръцете на Илон Мъск, Джеф Безос и други ръководители на частни космически компании – което е особено тревожно за д-р Боули, който казва, че космическата индустрия не иска да забавя темпото.

„Освен ако не се отрази незабавно на печалбата им, те просто не се интересуват“, каза той. „Въздействието върху околната среда е неудобство.“

Говорител на телекомуникационната компания OneWeb, която е изстреляла повече от 600 сателита, каза, че е ангажирана с устойчивостта в сателитния дизайн, планове за съзвездие и усилия за изстрелване.

„Ние работим в тясно сътрудничество с публични и частни партньори, за да сведем до минимум въздействието върху околната среда на нашия флот от сателити,“ каза Кейти Дауд, старши директор там .

Все пак OneWeb планира да разшири съзвездието си до приблизително 7000 спътника.

„Остава да видим колко добре ще направим това“, каза д-р Маклай. „Ние не сме склонни да сме много добри като вид в проактивното предприемане на отговорни стъпки към опазване на околната среда. Често идва като последваща мисъл.“

Източник: nytimes.com