Новородените планети приличат повече на Smarties, отколкото на сфери, предполага проучване
Снимка: breakingnews.ie
Breaking News | 2024-02-02 | 12:57:19

Когато нови планети се образуват около звезди, те имат сплескани форми, като Smarties, и не са сферични, както се смяташе досега, казаха учени.

Изследователи от Университета на Централен Ланкашър (UCLan) използваха компютърни симулации, за да моделират образуването на планети.

За да разработят своите модели, екипът използва концепция в астрофизиката, известна като теорията за нестабилността на диска – където се формират планетите в кратки срокове от разпадането на големи въртящи се дискове от плътен газ и прах, обикалящи около млади звезди.

Изследователите казаха, че това е първият път, когато учените са разгледали формата на новородени планети в симулации, докато се формират.

Д-р Димитрис Стамателос, читател по астрофизика в UCLan, каза, че тези млади планети са сплескани сфероиди – сфери, смачкани отгоре и отдолу, но изпъкнали в средата.

Той каза: „Ние изучаваме формирането на планетите от дълго време, но никога преди не сме се сетили да проверим формата на планетите, докато се формират в симулациите.

„Винаги сме предполагали, че са сферични.

„Бяхме много изненадани, че се оказаха сплескани сфероиди, доста подобни на Smarties!“

Технически никоя планета не е напълно сферична.

Д-р Стамателос каза, че сплескването на Юпитер, например, е около 6 процента, докато Сатурн е 10 процента, а Земята е почти сферична само с 0,3 процента.

Той каза, че младите планети от друга страна са много по-плоски, някъде около 90 процента.

За тяхното изследване, публикувано в списание Astronomy & Astrophysics Letters, екипът изследва формите на младите планети и как те растат, за да се превърнат в газови гиганти като Юпитер.

Учените също така откриха, че новите планети растат, когато материал пада върху тях, главно от полюсите им, а не от екваторите им.

Те казаха, че откритията имат важни последици, особено при гледане на планети през телескоп, тъй като техните форми ще варират в зависимост от ъгъла на гледане.

Изследователите казаха, че потвърждението от наблюдения на подобна на Smarties форма на млади планети също може да помогне да се отговори на ключов въпрос за това как се формират.

Има две теории за формирането на планетите. Първият и най-широко приет е моделът на акрецията на ядрото, при който праховите частици постепенно растат и се слепват, за да образуват големи планети в дълги времеви мащаби.

Но въпреки че това работи добре, за да обясни формирането на планети като Земята тя не отчита напълно газовите гиганти – много по-големи от Юпитер – тъй като процесът би отнел твърде дълго време.

Втората теория – която е дисковата нестабилност – е по-малко предпочитана, но може да обясни създаването на по-големи планети в бързи времеви мащаби.

Изследователите казаха, че работата им сочи към модела на нестабилност на диска, а не към този на акрецията в ядрото.

Д-р Адам Фентън, наскоро дипломиран докторант в Jeremiah Horrocks на UCLan Институтът по математика, физика и астрономия, който ръководи изследването, каза: „През последните три десетилетия бяха открити много екзопланети, които са планети, които обикалят около звезди в други слънчеви системи извън нашата.

„Въпреки наблюдението на много хиляди от тях, как се образуват остава необяснено.

„Смята се, че те или се образуват чрез натрупване в ядрото, което е постепенно нарастване на прахови частици, които се слепват, за да образуват прогресивно все по-големи и по-големи обекти в дълги времеви мащаби или директно чрез разпадането на големи въртящи се протозвездни дискове около млади звезди в кратки времеви мащаби, което наричаме теория за нестабилността на диска.

„Тази теория е привлекателна поради факта, че че големите планети могат да се образуват много бързо на големи разстояния от звездата-домакин, което обяснява някои наблюдения на екзопланети.”

Източник: breakingnews.ie