Тази планетарна луна генерира достатъчно кислород на ден, за да поддържа дишането на милиони хора
Снимка: cbsnews.com
CBS News | 2024-03-05 | 01:26:48

Европа, една от 95-те луни на Юпитер, генерира 1000 тона кислород на всеки 24 часа, съобщи Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА в понеделник.

Това е достатъчно кислород, за да поддържа дишането на един милион души всеки ден, но това е значително по-малко, отколкото учените смятаха, че съществува, казаха изследователи. Количеството кислород може да повлияе на подземния океан на Луната, за който се смята, че съдържа два пъти повече вода от всички океани на Земята взети заедно.

Европа, шестата най-близка луна до Юпитер, е малко по-малка от луната на Земята , според НАСА. Подобно на Земята, Европа се смята, че има скалиста мантия и желязно ядро.

Nature Astronomy показва, че Европа произвежда около 26 паунда кислород всяка секунда. По-рано учените изчислиха, че Луната може да произвежда повече от 2000 паунда кислород всяка секунда.

Най-новата оценка е направена въз основа на количеството водород, отделено от повърхността на Европа. Данните бяха събрани от космическата сонда Juno на НАСА, която прелетя край Европа през 2022 г.

„Juno предостави нова възможност за директно измерване на състава на заредените частици, изхвърлени от атмосферата на Европа, и нямахме търпение да надникнете още повече зад завесата на този вълнуващ воден свят", каза водещият автор Джеймс Салай от Принстънския университет. „Но това, което не осъзнахме, е, че наблюденията на Джуно ще ни дадат такова строго ограничение върху количеството кислород, произведено в ледената повърхност на Европа.“

Въпреки че на планетата има кислород, това не е непременно безопасно място за хората – и не само поради липсата на въздух за дишане.

„Въпросът за човешкото изследване в Европа е много сложен“, каза Szalay в имейл. „Радиацията е изключително интензивна в Европа и оценките показват, че астронавт в космически костюм не би могъл да оцелее повече от ден на повърхността единствено поради тази интензивна радиация. Така че те вероятно ще имат дори по-големи проблеми от кислорода в такива среда."

Juno на НАСА, изстрелян през 2011 г., изследва Юпитер от 2016 г.

"Определянето на количеството вода – и следователно кислород – в газовия гигант не е важно само за разбиране как се е формирала планетата, но и как тежките елементи са били пренесени през Слънчевата система", според мисията на НАСА Juno. „Тези тежки елементи бяха от решаващо значение за съществуването на скалисти планети като Земята – и живот.“

„Тъй като Юпитер е най-добрият пример за газов гигант, който имаме, изучаването на неговата история ще ни помогне да разберем стотиците гигантски планети, които сме открили в орбита около други звезди“, добави мисията.

НАСА планира да изстреля Europa Clipper на 10 октомври 2024 г., за да проведе „подробно разузнаване на луната на Юпитер Европа и да проучи дали ледената луната може да крие условия, подходящи за живот."

Космическата агенция казва, че Европа "може да е най-обещаващото място в нашата слънчева система за намиране на днешна среда, подходяща за някаква форма на живот извън Земята."

Източник: cbsnews.com