Учените откриха нова група древни хищници, наречени червеи „страшен звяр“
Снимка: independent.co.uk
Independent News | 2024-01-03 | 21:12:33

Учените откриха нова група древни хищници, наречени червеи „страшен звяр“

В храносмилателната система на този древен червей изследователи от университета в Бристол също откриха доказателства за това, което може да е било последното му хранене – малко същество, наречено Isoxys.

Учените смятат, че тези големи червеи, наречени Timorebestia, което означава „страховити зверове“ на латински, са били близо до върха на древната хранителна верига преди 518 милиона години, „еквивалентни по важност на някои от върха хищници в съвременните океани като акули и тюлени”.

Те спекулират, че тези същества може да са имали династия от „около 10 до 15 милиона години, преди да бъдат заменени от други и по-успешни групи”.

Нараствайки до около 30 cm дължина, Timorebestia имаше ясно изразена глава с дълги антени, с перки отстрани на тялото и масивни челюстни структури в устата.

Д-р Якоб Винтер , от Училищата по науки за земята и биологични науки на Университета в Бристол, каза, че най-близкият жив роднина на Timorebestia са червеите стрели, наречени хетогнати.

Хетогнатите са малки хищни морски червеи – дълги около 1 см – които се хранят с зоопланктон.

Изследователите казаха, че работата им, публикувана в списание Science Advances, хвърля светлина върху това как червеите стрели може да са еволюирали.

Старши автор на изследването Tae Yoon Park, от Korean Polar Изследователски институт каза: „Живите червеи стрели имат различен нервен център в корема си, наречен коремен ганглий.

„Той е напълно уникален за тези животни.

„Открихме това запазено в Timorebestia и друга вкаменелост, наречена Amiskwia.

„Хората са спорили дали Amiskwia е тясно свързана с червеите стрели, като част от тяхната еволюционна стволова линия.

„Запазването на тези уникални вентрални ганглии ни дава много повече увереност в тази хипотеза.

„Много сме развълнувани, че открихме такива уникални хищници в Сириус Пасет.“

Д-р Винтер, също старши автор на изследването, добави: „Нашето изследване показва, че тези древни океански екосистеми са били доста сложни с хранителна верига, която позволява няколко нива от хищници.“

Междувременно Isoxys – съществото, намерено в Timorebestia – се смята за морски членестоног, безгръбначно животно със ставни крака.

Мортен Лунде Нилсен, бивш докторант в университета в Бристол, който участва в проучването, каза, че Isoxys би бил източник на храна за много други животни, добавяйки, че Timorebestia ги „храчеше в големи количества“.

Източник: independent.co.uk