Учените откриват около четвърт милион невидими нанопластмасови частици в литър бутилирана вода
Снимка: apnews.com
AP News | 2024-01-08 | 23:32:52

Средният литър бутилирана вода съдържа близо четвърт милион невидими частици от толкова малки нанопластмаси, открити и категоризирани за първи път от микроскоп използвайки двойни лазери.

Учените отдавна смятаха, че има много от тези микроскопични пластмасови парчета, но докато изследователи от университетите Колумбия и Рутгерс не направиха своите изчисления, те никога не знаеха колко или какъв вид. Разглеждайки пет проби от всяка от три често срещани марки бутилирана вода, изследователите откриха, че нивата на частици варират от 110 000 до 400 000 на литър, средно около 240 000 според проучване в Сборника на Националната академия на науките от понеделник.

Тези са частици с размер под микрон. Има 25 400 микрона - наричани още микрометри, защото е една милионна част от метъра - в един инч. Човешкият косъм е широк около 83 микрона.

Предишни проучвания разглеждаха малко по-големи микропластмаси, които варират от видимите 5 милиметра, по-малко от четвърт инч, до един микрон. Около 10 до 100 пъти повече нанопластмаси, отколкото микропластмаси, са открити в бутилираната вода, установи проучването.

Голяма част от пластмасата изглежда идва от самата бутилка и мембранния филтър за обратна осмоза, използван за предпазване от други замърсители, каза водещият автор на изследването Naixin Qian, физикохимик от Колумбийския университет. Тя не би разкрила трите марки, защото изследователите искат повече проби, преди да изберат марка и искат да проучат повече марки. Все пак тя каза, че са обикновени и са закупени от WalMart.

Изследователите все още не могат да отговорят на големия въпрос: вредни ли са тези нанопластични парчета за здравето?

„Това в момента се преразглежда. Не знаем дали е опасно или колко опасно“, каза съавторът на изследването Фийби Стейпълтън, токсиколог в Rutgers. „Ние знаем, че те навлизат в тъканите (на бозайници, включително хора) … и настоящите изследвания разглеждат какво правят в клетките.“

Международната асоциация за бутилирана вода заяви в изявление: „Понастоящем има както липса на стандартизирани (измервателни) методи, така и научен консенсус относно потенциалните въздействия върху здравето на нано- и микропластмасовите частици. Следователно медийните съобщения за тези частици в питейната вода не правят нищо повече от ненужно плашене на потребителите.“

Американският съвет по химия, който представлява производителите на пластмаси, отказа незабавен коментар.

Светът „се дави под тежестта на замърсяването с пластмаса, с повече от 430 милиона тона пластмаса, произвеждана годишно“ и микропластмаси, открити в световните океани, храна и питейна вода, като някои от тях идват от дрехи и филтри за цигари, според Програмата на ООН за околната среда. Усилията за глобален договор за пластмасите продължават, след като преговорите затънаха през ноември.

И четиримата интервюирани съавтори казаха, че намаляват употребата на бутилирана вода, след като проведоха проучването.

Уей Мин, физикохимикът от Колумбийския университет, който е пионер в технологията за двоен лазерен микроскоп, каза, че е намалил наполовина употребата на бутилирана вода. Стейпълтън каза, че сега разчита повече на филтрирана вода у дома в Ню Джърси.

Но съавторът на изследването Бейжан Ян, екологичен химик от Колумбийския университет, който увеличи потреблението на чешмяна вода, посочи, че самите филтри могат да бъдат проблем чрез въвеждане на пластмаси.

„Просто няма победа“, каза Стейпълтън.

Външни експерти, които похвалиха проучването, се съгласиха, че има общо безпокойство относно опасностите от фините пластмасови частици, но е твърде рано да се каже със сигурност.

„Опасността от пластмасите себе си все още е въпрос без отговор. За мен добавките са най-притеснителни“, каза професорът по медицина в университета Дюк и директор на групата по сравнителна онкология Джейсън Сомарели, който не беше част от изследването. „Ние и други показахме, че тези нанопластики могат да бъдат интернализирани в клетките и знаем, че нанопластмасите носят всички видове химически добавки, които биха могли да причинят клетъчен стрес, увреждане на ДНК и да променят метаболизма или клетъчната функция.“

Каза Сомарели собствената му все още непубликувана работа е открила повече от 100 „известни причиняващи рак химикали в тези пластмаси“. органи и могат да преминат през мембрани, които не са предназначени да преминат, като например кръвно-мозъчната бариера.

Даяна, която не е била част от проучването, каза, че новият инструмент, използван от изследователите, прави това вълнуващо развитие в изследването на пластмасите в околната среда и тялото.

Преди около 15 години Мин изобрети двойната лазерна микроскопска технология, която идентифицира специфични съединения по техните химични свойства и как те резонират, когато са изложени на лазери. Ян и Циан разговаряха с него за използването на тази техника за намиране и идентифициране на пластмаси, които са били твърде малки за изследователите, използващи установени методи.

Кара Лавендър Лоу, океанограф в Асоциацията за морско образование, каза, че „работата може да бъде важен напредък в откриването на нанопластмаси“, но тя каза, че би искала да види други аналитични химици да възпроизвеждат техниката и резултатите.

Дениз Хардести, австралийски правителствен океанограф, който изучава пластмасовите отпадъци, каза, че контекстът е необходими. Общото тегло на намерената нанопластмаса е „приблизително еквивалентно на теглото на едно пени в обема на два плувни басейна с олимпийски размери.“

Hardesty е по-малко загрижен от другите за нанопластмасите в бутилираната вода, отбелязвайки че „Имам привилегията да живея на място, където имам достъп до „чиста“ чешмяна вода и не се налага да купувам питейна вода в контейнери за еднократна употреба.“

Ян каза, че започва да проучва други общински водоснабдителни системи в Бостън, Сейнт Луис, Лос Анджелис и другаде, за да види колко пластмаса има в тяхната чешмяна вода. Предишни проучвания, търсещи микропластмаса, и някои ранни тестове показват, че може да има по-малко нанопластмаса в чешмяната вода, отколкото в бутилираната.

Дори и с неизвестни данни за човешкото здраве, Ян каза, че има една препоръка за хората, които се притесняват: Използвайте за многократна употреба бутилки вместо пластмаси за еднократна употреба.

___

Прочетете повече за отразяването на климата на AP на http://www.apnews.com/climate-and-environment

< h2>___

Следвайте Сет Боренщайн в X, по-рано известен като Twitter, на адрес @borenbears

___

Показването на Associated Press за климата и околната среда получава подкрепа от няколко частни основи. Вижте повече за климатичната инициатива на AP тук. AP е единствено отговорен за цялото съдържание.

Източник: apnews.com