Учените са близо до „еликсир на живота“, след като откриха как да препрограмират имунните клетки
Снимка: mirror.co.uk
The Mirror | 2024-01-28 | 16:23:48

Учените се приближиха една стъпка по-близо до откриването на „еликсир на живота“ – и той може да действа само след едно третиране.

Boffins са намерили начин да препрограмират вид бели кръвни клетки, наречени Т-клетки, които обикновено помагат на имунната система да се бори с болестите. И освен че допринасят за по-ниско телесно тегло и подобрен метаболизъм, тези Т-клетки атакуват и „стареещите клетки“ – които са отговорни за много от болестите, с които се борим по-късно в живота. С напредването на възрастта стареещите клетки спират да се възпроизвеждат и да се натрупват в телата ни – което може да доведе до вредно възпаление.

Сега екип от Cold Spring Harbor Laboratory, Ню Йорк, генетично модифицира Т-клетките в CAR (химерен антигенен рецептор) Т клетки, за да атакуват стареещи клетки. Изследователите използваха лечението върху мишки - и ние останахме изумени от резултатите. Според проучването, публикувано в списанието Nature Aging, мишките са живели по-здравословен живот и са показали признаци на по-ниско телесно тегло, подобрен метаболизъм и глюкозен толеранс, докато са увеличили физическата активност.

CAR Т-клетките преди това са са използвани за лечение на различни видове рак на кръвта и са одобрени за целта през 2017 г. Въпреки това, най-новото проучване е едно от първите, които надхвърлят границите на лечението. Асистент професор Корина Амор Вегас каза: „Ако го дадем на възрастни мишки, те се подмладяват. Ако го даваме на млади мишки, те остаряват по-бавно. Никоя друга терапия в момента не може да направи това.“

За разлика от лекарствата, които трябва да се приемат ежедневно, беше установено, че CAR Т-клетките имат изключителна дълготрайност - и беше установено, че само една доза в млада възраст осигурява достатъчно клетки, за да има ефект през целия живот. Изследователите също така казаха, че еднократно лечение може също да предпази от състояния, които обикновено се появяват по-късно в живота, като затлъстяване и диабет.

Д-р Амор Вегас добави: „Т-клетките имат способността да развиват памет и да се задържат в тялото ви за наистина дълги периоди, което е много различно от химическо лекарство. С CAR Т клетките имате потенциала да получите това едно лечение и това е всичко. За хроничните патологии това е огромно предимство. Помислете за пациенти, които се нуждаят от лечение няколко пъти на ден, вместо да получавате инфузия, и тогава сте готови да продължите няколко години.“

Лабораторният екип на д-р Амор сега проучва дали CAR Т клетките позволяват мишките да живеят не само по-здрави, но и по-дълго. Ако е така, обществото ще бъде една стъпка по-близо до желания фонтан на младостта.

Източник: mirror.co.uk