Вътре в най-дълбоката дупка, създадена от човека на планетата – и защо Русия я е запечатала
Снимка: mirror.co.uk
The Mirror | 2024-01-28 | 16:24:06

Това е най-дълбоката дупка, създадена от човека на планетата – но след като проби дълбоко в земята, Русия в крайна сметка беше принудена да запечатайте го.

Изкопаването първоначално се случи поради съперничеството през Студената война. Освен че се състезаваха в космическата надпревара, американците и съветите също искаха да се доближат до центъра на Земята, което доведе до огромно състезание по сондиране за откриване на тайните, за които се смята, че се крият там, които биха могли да дадат информация за началото на самия живот.

Състезанието за дълбоко сондиране

Проектът Mohole имаше за цел да извлече проба от мантията на Земята чрез сондиране на океана край остров Гуадалупе, Мексико. Американците пробиват 601 фута (183 метра) в морското дъно, но проектът е оттеглен през 1966 г. Опитът на Съветския съюз в Мурманск, Русия е известен като Колската свръхдълбока сондажна дупка и копае много по-дълбоко в Земята и събира проби, които все още впечатляват учените. Експертът по научни сондажи д-р Улрих Хармс каза, че причината за навлизането толкова дълбоко в земята е „да се отговори на ключови научни въпроси“ и да се дадат отговори на най-големите мистерии за нашата планета. Свръхдълбоката сондажна дупка Кола не достигна отвъд земната кора, но все още остава най-дълбоката дупка, копана някога.

Дълбочината на сондажната дупка Кола

Това е най-дълбоката дупка в света и по-дълбока от връх Еверест е висока. Скрит в изоставена сондажна площадка, той е практически невидим от нивото на земята, с размери само 9 инча (23 сантиметра) в диаметър. Но сондажът се простира на около 40 230 фута (12 262 метра) или 7,6 мили (12,2 километра) в земната повърхност. Най-дълбоката изкуствена точка е впечатляваща, но плитка в сравнение с дълбочината на Земята. Той прониква само през една трета от земната кора.

Сондирането в Кола започва на 24 май 1970 г. с цел да се стигне възможно най-дълбоко. И до 1979 г. счупи всички световни рекорди на 6 мили (9,5 километра). Достигна дълбочина от 40 230 фута (12 262 метра) през 1989 г. и стана най-дълбоката точка, достигана някога.

Защо се пробива толкова дълбоко?

Дупки се копаят и в името на науката, Harms казва, за да разбере по-добре неща като земетресения и вулканични изригвания и геотермална топлина и енергия. Друга причина да навлезем толкова дълбоко е да разберем за еволюцията на живота и да открием промените в околната среда в миналото, за да предвидим по-добре бъдещето.

Хармс казва: „Един пример с подробности е, че наблюденията са много близки към зона на земетресение позволяват [изследователите] да наблюдават започването и разпространението дори на най-малкото земетресение в отговор на стрес и напрежение Искаме да възстановим тези физически, химични и механични данни от близко поле, за да разберем фундаментално тези процеси, които не могат да бъдат опростени в лабораторни експерименти или компютърни модели."

Какво откриха?

Учените осъзнаха, че трябва да актуализират температурата на вътрешността на Земята, тъй като температурите бяха по-високи от очакваното. Те откриха течна вода много по-дълбоко, отколкото предполагаха, че може да съществува. Хармс каза: „Един от неочакваните резултати със сигурност беше появата на отворени пукнатини, пълни със солена вода, които документират, че кората не е плътна, но че съществуват пътища, позволяващи на течностите да текат“, Изследователите смятат, че водата може да идва от изцедени от скални кристали причинени от високото налягане в Земята. Те също откриха „биологична активност“ в десетки вкаменелости, които са от едноклетъчни морски организми, датиращи отпреди 2 милиарда години.

Можем ли да копаем по-дълбоко?

Копането по-дълбоко ще изисква „технологично усъвършенствано оборудване“ поради температурите, които могат да достигнат до 500 градуса по Фаренхайт (250 градуса по Целзий). Това ще изисква копаене по-дълбоко от 12 километра (7,45 мили). Малко вероятната перспектива е да достигнем мантията на Земята, на около 25 мили под краката ни, но Хармс казва, че учените искат да открият повече за това как земната кора и мантията и как си взаимодействат. Сондажите са изправени пред предизвикателства, които доведоха до прекратяването на проекта през 1992 г., като руснаците в крайна сметка запечатаха сондажа през 2005 г.

Източник: mirror.co.uk