Астрономите откриват най-старата „мъртва“ галактика в далечната вселена
Снимка: cnn.com
CNN News | 2024-03-06 | 19:30:38

Астрономите откриват най-старата „мъртва“ галактика в далечната вселена

Регистрирайте се за научния бюлетин на Wonder Theory на CNN. .

Астрономите забелязаха най-старата „мъртва“ галактика, наблюдавана някога, докато изучаваха космоса с космическия телескоп Джеймс Уеб, и това е един от най-дълбоките изгледи в далечната вселена, направени с обсерваторията до момента.

Галактиката е съществувала, когато Вселената е била само на около 700 милиона години в сегашната си възраст от около 13,8 милиарда години. Но нещо накара галактиката внезапно да спре образуването на звезди почти толкова бързо, колкото е започнало раждането на звезди преди повече от 13 милиарда години, и изследователите все още не са разкрили причината.

Доклад, описващ откритието, се появи в сряда в списание Nature. Изучаването на галактиката може да разкрие нови прозрения за ранната вселена и факторите, които влияят върху формирането на звезди в галактиките, според авторите.

„Първите няколкостотин милиона години на Вселената бяха много активна фаза, с много газови облаци, които се разпадаха, за да образуват нови звезди“, каза водещият автор на изследването Тобиас Лоузър, докторант по извънгалактична астрофизика в Института за космология на Кавли към университета в Кеймбридж, в изявление. „Галактики се нуждаят от богато снабдяване с газ, за ​​да образуват нови звезди, а ранната вселена е била като бюфет, който можете да изядете.“

Изследователският екип беше изненадан да открие така наречената мъртва галактика, която по същество живее бързо и умира млада толкова скоро след големия взрив, който създава Вселената.

„(Обикновено) едва по-късно във Вселената започваме да виждаме как галактиките спират да образуват звезди, независимо дали това се дължи на черна дупка или нещо друго“, каза съавторът на изследването д-р Франческо Д'Еухенио, астрофизик и постдокторантски научен сътрудник в Kavli Институт по космология, в изявление.

Какво кара галактиките да умират

Образуването на звезди спира, когато факторите на околната среда лишават галактиката от газ, необходим за раждането на нови звезди.

Свръхмасивните черни дупки или бурните взаимодействия на звездите могат да бъдат виновниците, които изхвърлят газ от галактиките, което води до бързо спиране на образуването на звезди. Или актът на раждане на звезда може да изразходва толкова много газ, че няма време за достатъчно количество, за да се гарантира, че процесът ще продължи и в бъдеще.

„Не сме сигурни дали някой от тези сценарии може да обясни това, което сега видяхме с Уеб“, каза съавторът на изследването Роберто Майолино, професор по експериментална астрофизика в лабораторията Кавендиш и Института по космология Кавли към университета в Кеймбридж, в декларация.

„Досега, за да разберем ранната вселена, използвахме модели, базирани на съвременната вселена. Но сега, когато можем да видим много по-назад във времето и да наблюдаваме, че образуването на звезди е замряло толкова бързо в тази галактика, моделите, базирани на съвременната вселена, може да се наложи да бъдат преразгледани“, добави Майолино.

Наблюденията на Webb разкриха, че новооткритата галактика, наречена JADES-GS-z7-01-QU, е претърпяла кратък, енергичен изблик на образуване на звезди, който е продължил между 30 милиона и 90 милиона години, преди раждането на звезди внезапно да спре.

„Всичко изглежда се случва по-бързо и по-драматично в ранната вселена и това може да включва преминаване на галактики от фаза на звездообразуване към пасивна или загасена фаза“, каза Лузър.

Необичайно наблюдение

Мъртвата галактика, разкрита от изследването, не е първата, на която са се натъкнали астрономите, но е най-старата, наблюдавана досега.

Нещо повече, галактиката също имаше ниска маса, подобна на галактика джудже близо до Млечния път, известна като Малкия Магеланов облак, която все още образува нови звезди. Наблюдаваните по-рано мъртви галактики са били много по-големи, добавяйки още една странност към откритието на Webb.

Новооткритата галактика е на милиарди светлинни години от Земята, а една светлинна година е разстоянието, което лъч светлина изминава за една година или над 5,88 трилиона мили (9,46 трилиона километра). Така че Уеб по същество наблюдава галактиката такава, каквато е съществувала в миналото - и астрономите не са изключили възможността тя да е възкръснала и да е започнала ново звездообразуване.

„Търсим други галактики като тази в ранната вселена, което ще ни помогне да поставим някои ограничения за това как и защо галактиките спират да образуват нови звезди“, каза Д’Еухенио. „Възможно е галактиките в ранната вселена да „умрат“ и след това да се върнат към живот – ще ни трябват повече наблюдения, за да ни помогнат да разберем това.“

Източник: cnn.com