Астрономите откриват съставките за обитаеми светове — и може би коктейл — около две бебета звезди
Снимка: cnn.com
CNN News | 2024-03-15 | 22:10:14

Регистрирайте се за научния бюлетин на Wonder Theory на CNN. .

Астрономи, използващи космическия телескоп Джеймс Уеб, са открили обикновени химически съставки, открити в оцет, ужилвания от мравки и дори маргарити около две млади звезди, според НАСА.

Сложните органични молекули, които те наблюдаваха с помощта на средноинфрачервения инструмент на космическата обсерватория, включваха оцетна киселина, компонент на оцета, и етанол - известен още като алкохол.

Екипът откри и прости молекули мравчена киселина, която причинява усещането за парене, свързано с ужилване от мравка, както и серен диоксид, метан и формалдехид. Учените смятат, че серни съединения като серен диоксид може да са изиграли ключова роля на ранната Земя, която в крайна сметка е проправила пътя за формирането на живот.

Новооткритите молекули бяха забелязани като ледени съединения около IRAS 2A и IRAS 23385, които са две протозвезди или толкова млади звезди, че все още не са образували планети. Звездите се образуват от въртящи се облаци от газ и прах, а остатъчният материал от образуването на звезди поражда планети.

Протозвездата IRAS 23385 се оценява на 15 981 светлинни години от Земята в Млечния път, според предишни изследвания.

Новото наблюдение заинтригува астрономите, тъй като молекулите, открити около звездите, могат да бъдат решаващи съставки за потенциално обитаеми светове и тези съставки могат да бъдат включени в планетите, които вероятно в крайна сметка ще се образуват около звездите.

Космосът е пълен с тежки метали и химични елементи и съединения, които са създадени и освободени от звездни експлозии с течение на времето. На свой ред химическите елементи се включват в облаци, които образуват следващото поколение звезди и планети.

На Земята правилната комбинация от елементи позволи да се формира живот и както известният астроном Карл Сейгън веднъж каза: „Ние сме направени от звезден материал“. Но астрономите отдавна се съмняват колко често срещани са необходимите за живота елементи в космоса.

Преди това учените, използващи Webb, откриха видове лед, направени от различни елементи в студен, тъмен молекулярен облак, междузвездна купчина газ и прах, където могат да се образуват молекули водород и въглероден окис. Плътните бучки в тези облаци могат да се срутят, за да образуват протозвезди.

Откриването на сложни органични молекули в космоса помага на астрономите да определят произхода на молекулите, както и тези на други по-големи космически молекули.

Учените смятат, че сложните органични молекули се създават от сублимацията на ледове в космоса или процеса, когато твърдото вещество се превръща в газ, без първо да се превърне в течност, и новото откриване на Webb дава доказателства за тази теория.

„Това откритие допринася за един от дългогодишните въпроси в астрохимията“, каза Уил Роча, ръководител на екипа на програмата James Webb Observations of Young ProtoStars и постдокторантски изследовател в Лайденския университет в Холандия, в изявление. „Какъв е произходът на сложните органични молекули или COM в космоса? В газова фаза ли са направени или в лед? Откриването на COMs в ледовете предполага, че химичните реакции в твърда фаза върху повърхностите на студените прахови зърна могат да изградят сложни видове молекули.

Проучване, описващо новите открития на протозвездите, е прието за публикуване в списание Astronomy & Astrophysics.

Надникване в ранната слънчева система

Разбирането на формата, която приемат сложните органични молекули, може да помогне на астрономите да разберат по-добре начините, по които молекулите се включват в планетите. Сложни органични молекули, уловени в студени ледове, могат в крайна сметка да станат част от комети или астероиди, които се сблъскват с планети и по същество доставят съставки, които биха могли да поддържат живота.

Химикалите, открити около протозвездите, може да отразяват ранната история на нашата слънчева система, позволявайки на астрономите да погледнат назад към това, което е било налице, когато слънцето и планетите, които го обикалят, включително Земята, са се формирали.

„Всички тези молекули могат да станат част от комети и астероиди и евентуално нови планетарни системи, когато леденият материал се транспортира навътре към планетообразуващия диск, докато протозвездната система се развива“, каза съавторът на изследването Ewine van Dishoeck, професор по молекулярна астрофизика в Лайден Университет, в изявление. „Очакваме с нетърпение да следваме тази астрохимична пътека стъпка по стъпка с повече данни на Webb през следващите години.“

Екипът е посветил резултатите от своето изследване на съавтора на изследването Харолд Линарц, който почина неочаквано през декември малко след приемането на статията за публикуване.

Линарц, който ръководи Лайденската лаборатория за астрофизика и координира измерванията, използвани в изследването, е „световен лидер в лабораторните изследвания на газообразни и ледени молекули в междузвездното пространство“, според съобщение от Лайденския университет.

Съобщава се, че той е бил развълнуван от данните, които Уеб е успял да улови, и какво могат да означават откритията за астрохимичните изследвания.

„Харолд беше особено щастлив, че в задачите на COM лабораторната работа може да играе важна роля, тъй като мина много време, за да стигнем дотук“, каза ван Дишок.

Източник: cnn.com