Какво всъщност правят космическите сили на САЩ?
Снимка: nytimes.com
New York Times | 2024-02-15 | 21:48:16

Какво всъщност правят космическите сили на САЩ?

Chief Master Sgt. Рон Лерч от космическите сили на САЩ седна в офиса си в Лос Анджелис една сутрин през септември, за да изнесе брифинг, известен като оценка на заплахата. Настоящите „заплахи“ в космоса са по-малко научно-фантастични, отколкото може да очаквате, но има изненадващ брой от тях: най-малко 44 500 космически обекта сега обикалят Земята, включително 9 000 активни сателита и 19 000 значителни парчета отломки.

Китай, чието присъствие в космоса сега далеч изпреварва това на Русия, изстрелва безпилотни „космически самолети“ в орбита, тествайки потенциално неразбиваеми квантови комуникационни връзки и добавяйки ИИ. възможности за сателити.

Един разузнавателен доклад, каза Лерч, прогнозира появата през следващото десетилетие на сателити с радиочестотни заглушители, химически пръскачки и лазери, които заслепяват и деактивират конкуренцията. Всичко това ще бъде в допълнение към инструментите за кибервойна, електромагнитните инструменти и антисателитните ракети „ASAT“, които вече съществуват на земята. Според оценката на Лерч космосът изглеждаше по-малко като грандиозен „нов океан“ за изследване – фраза, предназначена да предизвика учудване, останала от администрацията на Кенеди – и повече като роботизирано бойно поле, където конфликтите, бушуващи на Земята, скоро щяха да се разпрострат нагоре.

подписан от президента Доналд Тръмп през декември 2019 г. Създаването му не беше партизанско начинание, въпреки че Тръмп се похвали, че идеята за организацията е била само негова. Инициативата всъщност беше оформена в рамките на въоръжените сили и Конгреса през предходните 25 години, въз основа на предпоставката, че с развитието на сателитните и космически технологии военните организации на Америка също трябва да се променят.

При своето въплъщение Космическите сили бяха съвкупност от програми и екипи, които вече съществуваха, главно като единици в рамките на Военновъздушните сили. „Едно от често срещаните погрешни схващания е, че създаването на Космически сили е струвало пари – и наистина не е, защото вече имахме космически сили“, ми каза Тод Харисън от Центъра за стратегически и международни изследвания. „Те просто бяха разпространени в армията: хората, базите, платформите, сателитите, наземните станции.“ Това, което новата директива постигна обаче, беше да групира космическите усилия под централна командна верига и да упълномощи нейните лидери да начертаят единно бъдеще. „Едно от нещата, които ни липсваха без космически сили, беше организация, която да спори за собствената си съдба“, ми каза Дъглас Ловеро, бивш служител на Пентагона, участвал в подпомагането на стартирането на клона. Загрижеността беше, че без специален екип в бюрокрацията на военните, който може да настоява за специфичните инструменти, от които се нуждаят, Съединените щати ще бъдат в неизгодно положение. Някои стратези се притесняваха, че нацията вече съществува. Ловеро посочи, че преди две десетилетия китайски военен анализатор на име Уанг Хученг е написал статия, която предвещава един аспект от аерокосмическата стратегия на Китай: „За страни, които никога не могат да спечелят война със Съединените щати, използвайки метода на танкове и самолети, атакуващи космическата система на САЩ може да бъде неустоим и най-примамлив избор. Аргументът идентифицира космоса като „меки ребра“ и „стратегическа слабост“ на американската армия.

От самото начало космическите сили имаха противници. Представители на военновъздушните сили се чудеха дали е необходимо, докато някои политически наблюдатели вярваха, че това означава началото на опасна (и скъпа) милитаризация на друго царство. Това, което изглеждаше по-трудно да се оспори, беше как почти всеки аспект на съвременната война и отбрана - разузнаване, наблюдение, комуникации, операции, откриване на ракети - започна да разчита на връзки към орбитални сателити. Неотдавнашните битки в Източна Европа, в които Русия се опита да прекъсне комуникационните системи на Украйна в космоса, са пример за това. И все пак стратегическата експлоатация на космоса сега се простира далеч отвъд военните проблеми. Сателитните телефонни системи са широко разпространени. Сателитите за позициониране и определяне на времето, като GPS (сега контролирани от Космическите сили), позволяват цифрово картографиране, навигация, банкиране и управление на земеделието. Свят без орбитални метеорологични проучвания изглежда немислим. Съвременният живот зависи от космическите технологии до такава степен, че едно прекъсване би създало дълбоки икономически и социални проблеми.

Космическото командване на Съединените щати, също със седалище в Колорадо, което докладва на министъра на отбраната на САЩ. Космическото командване е орган за вземане на решения, който координира свързаните с космоса операции за всички клонове на въоръжените сили. Космическите сили, напротив, екипират и обучават войски за потенциални космически конфликти, изследват пространството за опасности и изстрелват сателити за Министерството на отбраната. Космическите сили редовно се консултират с Космическото командване, за да попитат как (или дали) потенциалните заплахи, които откриват, трябва да бъдат адресирани.

Колкото и голяма да изглежда задачата на Космическите сили — да наблюдават, защитават и осигуряват достъп до територия, много по-голяма от океаните на Земята — технологията сега позволява икономии от мащаба. „Това е голяма област с най-малка сила, по-малка от бреговата охрана“, обясни Кристофър Айрес, технически директор на заместник-командващия генерал по операциите. Като цяло Космическите сили имат около 8600 военни пазачи и около 5000 цивилни пазачи. Но нямате нужда от стотици хора, за да управлявате сателит след изстрелването. Може да ви трябва само един. Персоналът на космическите сили често върши работата си в климатизирани сгради без прозорци, оборудвани с компютърни сървъри и стабилни разузнавателни връзки. По време на критични ситуации те се „разгръщат на място“ — тоест докладват на същите офиси, но в повишена степен на готовност.

Мрежата Starlink на SpaceX и Международната космическа станция, която се движи на около 250 мили над нас със скорост 27 500 мили в час. Средна околоземна орбита (MEO), между 1200 и 22 000 мили по-горе, е мястото, където GPS сателитите кръжат. В най-високия пръстен - поне засега - има писта, известна като "геосинхронна" орбита (GEO), защото обект в такава орбита е в крак с въртенето на Земята. Тази лента е дом на сателити DirectTV, инструменти за проследяване на времето от Националната администрация за океаните и атмосферата и важни комуникационни връзки на Министерството на отбраната.

Решението на Китай да тества оръжие ASAT, за да унищожи един от собствените си спътници, изпрати ударни вълни в армията на САЩ и създаде огромно поле от отломки. Подобна руска тактика през 2021 г. генерира повече от 1500 фрагмента и накара държавния секретар Антъни Блинкен да опише акта като „безразсъдно извършен“. Собствените ескадрили на Космическите сили, каза ми Салцман, все още проследяват парчета боклук, които датират от експлозията през 2007 г. „Знаете ли, другите домейни някак се изчистват сами след войната“, каза Салцман. „Свалиш самолет, той пада от небето. Корабите потъват извън морските пътища. Дори на сушата вкарвате булдозерите и местите нещата. Но пространството не се лекува само.

Отломките накараха военните стратези да се замислят върху свързан въпрос: в космоса е трудно да се измъкнеш от пътя на конфликта. Точно сега, отбеляза Салцман, ако изтеглите данни в реално време, за да видите къде са полетите по света, въздушното пространство над Украйна е празно. „Ще видите празнота“, каза той. „Търговският въздушен трафик не иска да лети над Украйна.“ Същото се случва в морските пътища, като Ормузкия пролив, когато Близкият изток е в смут, както е сега. „Така че в други области, бежанците, разселените лица, хората се измъкват от пътя на конфликта. Търговските субекти се отдръпват от пътя и избягват конфликта.“ В космоса орбиталната механика поема; машините продължават да се въртят наоколо, следвайки законите на гравитацията. Сателитите на НАСА може да не са в състояние да се отдалечат от потенциална бойна зона. И търговските субекти не могат да се преместят - или няма да знаят къде или кога да се преместят. „И тогава потенциално всеки сателит се превръща в повече отломки“, отбеляза Салцман. „Всеки мирен сателит може случайно да се превърне в оръжие.“

Попитах Салцман какво са научили той и колегите му от наблюдението на войната в Украйна. С уговорката, че боевете едва ли са приключили - "все още може да бъде катастрофа в голям мащаб", каза той - той посочи няколко важни събития. Първият беше как едно от най-ранните начинания на Русия беше да откаже достъп на украинските войски до сателитна комуникационна система, на която разчитаха, известна като Viasat, която е разположена в далечния геосинхронен орбитален пояс. „И те го направиха с кибератака срещу наземната инфраструктура“, каза той. „Така че атакувате наземната мрежа, за да постигнете космическия ефект, който искате.“ Това не беше изненада за него, каза той, но все пак беше напомняне за потенциалната сила на кибервойната и как битките за доминиране в космоса все още могат да бъдат земни.

Друго решаващият момент дойде след тази атака - решението на Украйна да отиде при търговски доставчик, SpaceX, и да използва своята система Starlink за бойни комуникации. Тук урокът беше двоен. Първо, това, което Saltzman нарече „комерсиално увеличаване“, може да се окаже жизненоважно в криза. Колкото е важно, добави той, Starlink - конфигурация от стотици "разпространени" малки спътници, летящи в ниска околоземна орбита - се оказа трудна за сваляне. „Руснаците се опитват да го прекъснат“, каза той, „и не постигат много добър успех.“ И изводът е, че разпространените системи от много малки машини в ниска орбита могат да бъдат технологично по-устойчиви на хакване и прекъсване, отколкото няколко големи машини в по-високи орбити. Това изглежда се вписва в целта на Saltzman за поддържане на сила по време на битка, като същевременно се постига по-голяма цел за избягване на конфликта като цяло. „Ако имам две или три сателитни комуникации, извършващи ядрено командване и контрол, може би това са цели“, обясни той. „Но ако взема ядреното командване и контрол и го разпространя в 400 спътника, които се движат над хоризонта [на всеки] 15 минути, има проблем с насочването. Колко спътника трябва да сваля сега, за да премахна ядреното командване и контрол на САЩ?“

хиперзвукови плъзгащи се оръжия, които може да са в състояние да избегнат отбранителните системи чрез изблици на скорост и траектории на полета. В отговор силите се опитват да внедрят нова система за откриване през следващите няколко години в ниски и средни околоземни орбити. Необходими са достатъчно средства за изграждането и пускането на старите системи, ми каза полковник Хедър Богсти, която помага в надзора на програмата. „Но със скоростта, с която нашите противници изстрелват тези хиперзвукови плъзгащи се превозни средства, ние вече нямаме лукса на времето.“

Брайън Уийдън от фондация „Сигурен свят“, организация с нестопанска цел, която се фокусира върху поддържането на мирната и устойчива орбитална сфера, ми каза, че армията на САЩ е изправена пред постоянни предизвикателства при намаляване на разходите и времето за доставка за нови космически проекти - и че Космическите сили тепърва трябва да докажат, че могат да се противопоставят на тази тенденция. Все пак силите се опитват да подхранват местната ракетна индустрия на Америка - действайки като фасилитатор за изстрелвания за национална сигурност, като същевременно стимулират растежа и намаляват разходите на новосъздадените търговски предприятия. Министерството на отбраната понякога изисква големи ракети, за да отведат тежки сателити по-далеч в космоса - тоест в слоевете MEO или GEO - което създава значителни технически предизвикателства за новите компании. Полковник Дъглас Пентакост, заместник-директор на предприятието за изстрелване в Командването на космическите системи, също ми каза, че тъй като някои изстрелвания носят „много ценни“, „суперсекретни“ инструменти, те не могат да се провалят при никакви обстоятелства.

Засега SpaceX демонстрира възможностите и безопасността за пренасяне на тези полезни товари. Но Pentacost ми каза: „Не можем да разчитаме на една компания винаги да е до нас. Това всъщност ни връща към 80-те години на миналия век, когато разчитахме на космическата совалка. И тогава, когато космическата совалка претърпя своя нещастен инцидент, нямахме път към космоса няколко години. В опит да диверсифицира рисковете, екипът на Pentacost работи с United Launch Alliance, партньорство на Lockheed Martin и Boeing. Търговските компании - Firefly, Rocket Lab и Blue Origin на Джеф Безос, например - също са в микса. Целта ще бъде набор от надеждни и по-евтини компании за стартиране, от които да избирате до края на 2020 г. Pentacost каза, че скоро би искал да може да изведе всеки полезен товар в орбита по всяко време.

писа за заплахите на ИИ за Уикипедия. Кристофър Пейн е фотограф, специализиран в областта на архитектурата и индустрията. Новият му б