Промяната на корпоративното ДНК на 23andMe ще бъде трудна
Снимка: ft.com
Financial Times | 2024-04-04 | 13:49:34

Промяната на корпоративното ДНК на 23andMe ще бъде трудна

Преди седемдесет и една години Франсис Крик нахлу в кръчмата Eagle в Кеймбридж, за да обяви на изненаданите пиячи на обяд, че той и неговият колега изследовател Джеймс Уотсън са открили „тайната на живота“ . Тяхното дешифриране на структурата на ДНК постави началото на нова ера в научните изследвания и им спечели Нобелова награда за медицина.

В днешно време е станало абсурдно евтино и лесно да откриеш собствената си ДНК. Изплюйте в епруветка, изпратете я в лаборатория и компания за генетични тестове ще ви изпрати резултатите по имейл само за $99. Сривът в цената на тази технология е зашеметяващ, изпреварвайки експоненциалния напредък в изчислителната мощ, известен като закон на Мур. В началото на века секвенирането на един геном с човешки размер струваше над 95 милиона долара.

Тази революция в данните даде възможност на милиони хора да проследят своето потекло и да открият изгубени роднини. Той също така помогна на лекарите да диагностицират генетични заболявания и създаде удивителен изследователски ресурс за учените. Докато изследователите са се слюноотделяли за тази информационна съкровищница, инвеститорите изглеждат по-малко впечатлени. Но интригуващо е, че няколко милиардери заложиха противоположни залози, че 23andMe, една от най-големите компании за тестване, може да се преоткрие като ценен бизнес за откриване на лекарства. Може ли да успее?

Откакто беше основан през 2006 г., 23andMe преживя диво пътуване с влакче в увеселителен парк, дори и по мрачните стандарти на стартиращите фирми от Западния бряг. Някога смятана за една от най-готините компании в света, 23andMe имаше малки проблеми с набирането на 1,4 милиарда долара, за да финансира разширяването на своя бизнес с ДНК тестове директно към потребителите. Беше тясно свързано с кралските особи от Силициевата долина: Ан Войчицки, съосновател и главен изпълнителен директор на компанията, получи ранна подкрепа от Сергей Брин, съоснователят на Google, за когото тя се омъжи (и по-късно се разведе).

На фона на голямо признание, компанията се листва на Nasdaq през 2021 г. чрез компания за придобиване със специална цел, подкрепена от сър Ричард Брансън, и нейната оценка надхвърли 6 милиарда долара. Но оттогава акциите му паднаха с повече от 95 процента и има опасност да бъде изваден от борсата.

Проблемът с ДНК теста е, че трябва да го направите само веднъж и ранните осиновители вече са го приели. Опитите на 23andMe да изгради бизнес с абонаменти за здравеопазване не се развиха толкова бързо, колкото се надявахме. Компанията също претърпя вредно нарушение на данните миналата година. Оттук и необходимостта от корпоративно преоткриване.

С далновидност 23andMe създаде отдел за терапевтични изследвания преди девет години, за да използва изключителния си кеш от генетични данни. Неговата база данни вече включва 15 милиона потребители, от които 80 процента са се съгласили да споделят своите анонимизирани данни за проучване. Компанията работи с фармацевтичния гигант GSK, като се фокусира върху имуноонкологичните лекарства. „Ние сме като телескоп, който може да види 10 пъти по-навътре в биологичната вселена“, ми казва Дженифър Лоу, ръководител на терапевтичното развитие в 23andMe.

Лоу казва, че това, което отличава подхода на компанията, е мащабът на своята база данни и нейните взаимодействия с клиентите, които позволяват събирането на допълнителна здравна информация. Миналия месец 23andMe обяви, че първият участник е получил доза във Фаза 1 клинично изпитване за антитяло, което противодейства на напреднали солидни тумори. Компанията е потвърдила генетично две други цели за лекарства.

Полето на изчислителната биология се развива бързо и няколко AI компании проучват възможностите за ускоряване на разработването на лекарства в тази богата на данни област. Google DeepMind, базираната в Лондон компания за изкуствен интелект, дори създаде специална компания, наречена Isomorphic Labs през 2021 г. за тази цел.

Сър Демис Хасабис, съосновател на Google DeepMind, ми каза миналата седмица, че изследването на Isomorphic вървеше „удивително добре“ и изграждаше модели за прогнозиране, за да оцени свойствата, необходими за проектиране на добро лекарство, базирано най-вече на прозрения, получени от базата данни за протеинова структура AlphaFold. Но той каза, че има наистина голям потенциал за изследователите да прилагат AI и към широкомащабни геномни данни. „Имаме много данни в този свят. Въпросът е: как да осмислим всичко това. Това е мястото, където AI се намесва“, каза той.

Предизвикателството за 23andMe е да съчетае манталитета на бърза здравна компания с фокус върху пациентите върху откриването на лекарства, обединявайки две радикално различни бизнес култури, набори от умения , изисквания на клиентите и срокове. Може да отнеме между седем до 10 години, след като дадено лекарство влезе в клинични изпитвания, за да бъде одобрено, ако приемем, че работи. Може би милиардерите инвеститори са прави да открият стойност в данните на 23andMe. Но може да е необходима различна корпоративна структура — или приобретател — за да се реализира.

Източник: ft.com