Учените измислиха „нов и по-лесен“ начин за идентифициране на обитаеми екзопланети
Снимка: independent.co.uk
Independent News | 2023-12-28 | 12:07:33

Изследователите казаха, че ако дадена планета има намалено количество CO2 в атмосферата си в сравнение със своите съседи, това предполага, че има течна вода на нейната повърхност.

Теорията е, че CO2 в атмосферата на планетата се разтваря в океан – точно като Земята – или се абсорбира от биомаса в планетарен мащаб, каза екипът.

Изследователите казаха че досега не е имало практически метод за откриване на наличието на течна вода.

Най-близкото учените, които са стигнали до идентифицирането на течност на повърхността на планетата, е да използват нейния блясък – как звездната светлина се отразява от водата – което може да бъде твърде слаб, за да бъде открит от настоящите обсерватории.

Изследователите казаха, че са измислили това, което наричат ​​нов „подпис за обитаемост“, който може да определи дали една планета е способна да приема и задържа течна вода на повърхността си.

Амори Трио, професор по екзопланетология в университета в Бирмингам, каза: „Сравнително лесно е да се измери количеството въглероден диоксид в атмосферата на планетата.

„Това е така, защото CO2 е силен абсорбатор на инфрачервените лъчи, същото свойство, което причинява сегашното повишаване на глобалните температури тук на Земята.

„Като сравняваме количеството CO2 в атмосферите на различни планети, можем да използваме този нов признак за обитаемост, за идентифицират тези планети с океани, което ги прави по-вероятно да поддържат живот.”

Екипът каза, че неговият подпис за обитаемост може също да определи маркери за живот на друга планета.

Д-р Жулиен де Вит, асистент професор по планетарни науки в Масачузетския технологичен институт, каза: „Животът на Земята представлява 20% от общото количество уловен CO2, като останалата част се абсорбира главно от океаните.

„На друга планета това число може да е много по-голямо.

„Един от показателните признаци за потреблението на въглерод от биологията е емисията на кислород.

„Кислородът може се трансформират в озон и се оказва, че озонът има откриваема характеристика точно до CO2.

„Така че едновременното наблюдение както на въглероден диоксид, така и на озон може да ни информира за обитаемостта, но също и за наличието на живот на тази планета.“

Освен че разработват нов начин за идентифициране на обитаеми планети, учените казаха, че тяхното изследване може да се използва за разкриване на повече прозрения за повратните точки в околната среда.

Проф Трио каза : „Чрез изследване на нивата на CO2 в атмосферите на други планети можем емпирично да измерим обитаемостта и да я сравним с нашите теоретични очаквания.

„Това помага да се събере контекст за климатичната криза, пред която сме изправени на Земята, за да разберем на което показва, че нивата на въглерод правят една планета необитаема.

„Например Венера и Земята изглеждат невероятно сходни, но в атмосферата на Венера има много високо ниво на въглерод.

“ Може да е имало минала климатична повратна точка, която е довела до това Венера да стане необитаема.“

Изследването е публикувано в списанието Nature Astronomy.

Източник: independent.co.uk