Древна ДНК разкрива интригуващи подробности за китайски император от шести век
Снимка: cnn.com
CNN News | 2024-03-28 | 18:12:11

Древна ДНК разкрива интригуващи подробности за китайски император от шести век

Регистрирайте се за научния бюлетин на Wonder Theory на CNN. .

Древна ДНК, открита от останките на китайски император от шести век, управлявал страната през тъмните векове, хвърли малко светлина върху това как може да е изглеждал лидерът.

Император Ву управлява Китай като част от династията Северна Джоу от 560 до 580 г. и се смята за обединяването на северната част на древен Китай по време на особено хаотичен период.

Археолозите откриха гробницата му в северозападен Китай през 1996 г. В проучване, публикувано в четвъртък в списание Current Biology, изследователите анализираха генетичен материал от останките му, който включваше почти пълен череп. Те събраха информация за неговия външен вид, здраве и произход.

Императорът е принадлежал към малко проучена номадска група, наречена Xianbei, която е живяла в област, която днес е Монголия и северен и североизточен Китай. Анализът на генома, секвениран от ДНК, предполага, че Ву е имал кафяви очи, черна коса и тъмен до среден цвят на кожата.

„Някои учени казаха, че Xianbei са имали „екзотичен“ външен вид, като гъста брада, висок мост на носа и жълта коса“, каза Shaoqing Wen, съавтор на изследването и доцент в университета Fudan в Шанхай, в съобщение за новини. „Нашият анализ показва, че император Ву е имал типични източно- или североизточноазиатски характеристики на лицето.“

Авторите казаха, че се надяват древната ДНК да хвърли светлина върху причината за смъртта на Ву. Императорът е починал внезапно на 36 години, според проучването. Обясненията за смъртта му, изложени в историческите текстове, включват болест и умишлено отравяне.

Екипът не можа да намери категорични доказателства защо е починал. Изследователите обаче казаха, че са открили генетична предразположеност към инсулт, което може да обясни някои от симптомите, които историците приписват на Ву: увисване на клепача, слепота и нарушена походка.

Археолозите все повече прилагат древни ДНК техники, за да извличат информация от кости, зъби, артефакти и пещерна мръсотия.

Реконструкция на лицето Wu

Екипът използва генетична информация от останките, включително черепа на Ву, за да си представи как би изглеждал той, създавайки 3D лицева реконструкция, която хуманизира малко известна фигура.

„Изследването … предлага интригуващи прозрения за историческата фигура на император Ву, като представеното приближение на лицето изглежда убедително реалистично“, каза Тобиас Холтън, преподавател по краниофациална идентификация и криминалистични изображения в университета на Дънди  който е работил по лицеви реконструкции на исторически личности, по имейл. Той не е участвал в изследването.

„Детайлите за цвета (на кожата, косата и очите) не могат да бъдат предвидени само от скелетни останки, което прави генетичния анализ проницателен инструмент.“

Проучването обаче не дава достатъчно подробности за други морфологични променливи като дебелината на кожата, мускулите и мазнините, които обгръщат костите на лицето, разположението и проекцията на очната ябълка, формата на веждите, ширината на носа и височината на устните, фактори, които могат да бъдат включени в лицева реконструкция, каза Хултън.

Xianbei: Рядко изследвана група

По-интересно от външния вид на императора беше неговото потекло от Xianbei , каза Jeong Hoongwon, доцент в Училището по биологични науки на Националния университет в Сеул. Чон, който не е бил част от новото изследване, е изучавал Xiongnu, отделна номадска империя, която тласка Китай да построи Великата стена.

Генетичният анализ показа, че император У се жени за етнически китайци хан, доминиращата етническа група в Китай днес.

„Мисля, че е важно да разберем елитната група, към която е принадлежал, възникнала като сливане на Xianbei и местните елитни групи Han, а не самия него“, каза Jeong по имейл. „Тази група рядко е била изследвана в генетиката и това изследване предоставя един от първите подобни случаи.“

Джеонг сравнява Xianbei и Xiongnu с германските племена като франките и готите, които са окупирали части от Римската империя, докато тя се разпада.

Той каза, че е забележително, че император Ву е имал относително висок процент потекло от група, известна като древни северноазиатци, като се има предвид, че Xianbei са взаимодействали с доминиращите китайци Хан в продължение на няколко века до този момент.

Ву е управлявал през период от китайската история, често смятан за „тъмна епоха на хаос“, с династии, които се издигат и падат в бърза последователност, каза Брайън Милър, асистент по централноазиатско изкуство и археология в Мичиганския университет. Милър, който не е участвал в проучването, каза, че това е период от историята, който изисква допълнително проучване.

„Интересно е да се види генетичното изследване, но нито едно от откритията на това генетично изследване изобщо не е изненадващо“, каза Милър. „Знаем, че големите владетели са сключвали бракове, но какво да кажем за политическия субстрат – до каква степен на по-ниските елити е било позволено да се женят?

„Мисля, че това е мястото, където генетиката наистина може да започне да разказва интересна история.“

Източник: cnn.com