Фосил, открит от 11-годишно дете, е най-голямото известно морско влечуго, казва проучване
Снимка: cnn.com
CNN News | 2024-04-18 | 02:30:28

Регистрирайте се за научния бюлетин на Wonder Theory на CNN. .

Масивна челюстна кост, намерена от дуо баща-дъщеря, събиращо вкаменелости на плаж в Съмърсет по протежение на английското крайбрежие, принадлежи на новооткрит вид, който вероятно е най-голямото известно морско влечуго, което плува в океаните на Земята.

Учените смятат синия кит, който достига дължина до 110 фута (33,5 метра), за най-голямото известно животно, съществувало някога на планетата. Но е възможно влечугото на 202 милиона години, известно като ихтиозавър или „рибен гущер“, да му е съперничило по размер.

Челюстната кост на ихтиозавъра или надъгълната кост е била дълга, извита кост в горната част на долната челюст точно зад зъбите и е била дълга повече от 6,5 фута (2 метра). Изследователите смятат, че съществото, наречено Ichthyotitan severnensis или „гигантски рибен гущер от Северн“ на латински, е било дълго повече от 82 фута (25 метра), или дължината на два градски автобуса.

Джъстин и Руби Рейнолдс, които живеят в Браунтън, Англия, откриха първите парчета от челюстната кост през май 2020 г., докато търсеха вкаменелости на плажа в Блу Анкър, Съмърсет. Руби, на 11 по това време, забеляза първото парче кост, а след това тя и баща й намериха допълнителни парчета заедно.

Забележителната находка може да хвърли повече светлина върху ролята на праисторическия гигант в еволюционната история и океанската екосистема, която той нарича дом, според Марчело Перило, завършил студент по еволюционна палеобиология в университета в Бон, Германия. Той е съавтор на нов доклад, описващ откритието, който се появи в сряда в списание PLOS One.

Откриване на неизвестен ихтиозавър

Окуражени от мисълта, че находката на вкаменелости може да е значителна, семейство Рейнолдс се обръщат към д-р Дийн Ломакс, палеонтолог от Университета на Манчестър и научен сътрудник от 1851 г. в Университета на Бристол в Обединеното кралство. Експерт по ихтиозаври, Ломакс назова няколко вида, нови за науката през последните години.

Заинтригуван от вкаменелостите, Ломакс се свързва с колекционера на вкаменелости Пол де ла Сал, който е открил гигантска челюст на ихтиозавър, която изглежда забележително подобна през май 2016 г. Де ла Сал открива първата челюст на около 6,2 мили (10 километра) от Девън по крайбрежието на Лилсток.

Ломакс, който е водещ автор на новия доклад, и съавторът де ла Сал са проучили заедно по-ранната находка и са съавтори на статия от април 2018 г. за откритието, подозирайки, че то може да принадлежи на неизвестен преди това вид ихтиозавър. Но изследователите се нуждаеха от допълнителни доказателства и втора, почти идентична челюстна кост предостави възможност за потенциално потвърждаване на нов вид.

„Да си помисля, че откритието ми през 2016 г. ще предизвика толкова голям интерес към тези огромни същества, ме изпълва с радост“, каза де ла Сал. „Когато намерих първата челюст, знаех, че е нещо специално. Да имаме втори, който потвърждава нашите открития, е невероятно. Щастлив съм.”

Заедно Рейнолдс, Ломакс, де ла Сал и други се върнаха в Синята котва, за да търсят допълнителни фрагменти. Екипът възстанови други части, които пасват идеално, като попълване на пъзел.

„Когато Руби и аз намерихме първите две парчета, бяхме много развълнувани, тъй като разбрахме, че това е нещо важно и необичайно“, каза Джъстин Рейнолдс в изявление. „Когато открих задната част на челюстта, бях развълнуван, защото това е една от определящите части на по-ранното откритие на Пол.“

Изследователите сглобиха отново челюстната кост до октомври 2022 г.

„Бях изумен от находката“, каза Ломакс в изявление. „През 2018 г. моят екип (включително Пол де ла Сал) проучи и описа гигантската челюстна кост на Пол и се надявахме, че един ден друга ще излезе наяве. Този нов екземпляр е по-пълен, по-добре запазен и показва, че сега имаме две от тези гигантски кости — наречени надъгълни — които имат уникална форма и структура. Бях меко казано много развълнуван.”

Сглобяване на гигантски ихтиозавър

Костите датират от края на триаския период, по времето, известно като Ретиан, когато ихтиозаврите са плували в океаните, а динозаврите са царували на сушата.

Новооткритата челюстна кост е екземпляр с по-добро качество от първия, показващ чертите на надъгълната форма на създанието, което го отличава от други видове, каза Ломакс.

Челюстните кости на severnensis датират отпреди приблизително 13 милиона години след гигантски вкаменелости на ихтиозавър, принадлежащи към различни видове, открити преди това в Канада и Китай.

Ихтиозаврите, които малко приличат на съвременните делфини, се появяват за първи път преди около 250 милиона години. С течение на времето някои от тях са еволюирали, за да имат по-големи размери на тялото и преди 202 милиона години океанските титани като severnensis вероятно са били най-големите морски влечуги.

Но учените смятат, че гигантските ихтиозаври са изчезнали по време на подкисляване на океана, случило се преди около 200 милиона години, а оцелелите ихтиозаври никога повече не са нараснали до такива огромни размери, преди да изчезнат преди 94 милиона години.

Изследователите подчертаха, че са необходими допълнителни доказателства за потвърждаване на точния размер на severnensis и те остават с надежда, че в бъдеще може да бъде открит пълен череп или скелет, каза Ломакс.

Съавтор Перило от университета в Бон изучава хистологията или микроскопичната анатомия на костите на ихтиозавъра и открива, че влечугото вероятно все още расте по време на смъртта си, което означава възрастен severnensis < /strong>може да е бил по-голям от син кит.

Хистологията може да разкрие скритата биологична информация във фосилизираните кости, разкривайки как отделните животни са се развили и адаптирали към специализиран начин на живот, каза той. Например, някои ихтиозаври са имали кости, които са им помагали да се гмуркат дълбоко или да живеят в плитки води.

„Чрез хистологията можем също да разберем колко бързо и за колко време са расли; в случая с (ихтиозавъра) не можахме да видим убедителни признаци, показващи спиране на растежа“, каза Перило. „Това подкрепя идеята, че ако животното не беше умряло, вероятно щеше да продължи да се развива по-голям, над очакваните 25 метра. Толкова много неща за тези гиганти все още са забулени от мистерия, но вкаменелост по една ще можем да разгадаем тайната им.“

Източник: cnn.com